Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Dryga timmen med en leksak

Tro det eller ej men tiden går fort och vips har det blivit dags att förbereda vår Skoda Fabia Combi för att återlämnas till finansbolaget och i samband med det även hämta ut vår nya bil, vår Bodil. Mer om det en annan gång, för idag ska det istället handla om lite roligare bilar än så.

Idag var det nämligen dags för en liten pre-test av vår Fabia för att se status inför återlämningen, ett litet projekt på en timme sådär. Under tiden så passade jag på att få kika lite närmre på en annan typ av bil, en något större och något mer kraftfull bil än vad vår kommande Seat Arona är. Kanske dumt, men kul!

Cupra Ateca Limited Edition

I valet mellan nya Seat Leon och en Cupra Ateca, då är det faktiskt den senare som fångar min uppmärksamhet lite mer, även om den förra är ungefär tusen gånger mer förnuftig som så.

Cupra är ju då Seats prestandamärke så att säga, lite mer kraftfulla farkoster med lite extra bling bling men till ett klart mer rimligt pris än motsvarande märken med AMG, M eller S/RS-dekaler.

Förarens vy i Cupra Ateca

Interiört är det en väldigt trevlig upplevelse med skärmar för det mesta, inklusive mätarklustret bakom ratten som går fint att anpassa lite efter eget tycke och smak. Ett flertal varianter av mätartavlor fanns att välja på, beroende på vilken typ av information man föredrar.

En av varianterna utav mätartavlor som erbjuds

Självklart är bilen utrustad med en 7-växlad DSG-låda som låter en fokusera på att vrida runt en inte alltför liten bil ut från parkeringsplatsen och vidare till närmsta motorväg, för en liten koll av prestandan som erbjuds.

Trots en vikt på dryga 2,1 ton så skjuter bilen iväg mer än tillräckligt väl när man trycker till på pedalen och det enda som egentligen går fortare är mätningen av snittförbrukningen som, ja, inte direkt är nådig.

Fyra avgasrör signerat Akrapovič

Särskilt med just denna bil är dessutom ett avgassystem signerat Akrapovič, något som ger en ljudbild som så att säga inte riktigt är original. Det är svårt att inte fnissa som en liten skolpojke när man hoppar lite mellan växlarna och bilen svarar med att smattra och smälla på ett alldeles särskilt ljuvligt sätt.

Cupra Ateca bland sanddynerna

Cupra Ateca hör ju till de “normalstora” bilarna i SUV-klassen, det vill säga ett snäpp större än vad vi beställt (som egentligen är en cross-over) men ändå inte lika stor som exempelvis Volvo XC90, BMW X5 eller Volkswagen Touareg.

Gott om plats är det i varje fall såväl fram som bakom mig själv och trots det, mer än tillräckligt med bagageutrymme för de allra flesta. Men det gäller att se till att allt man lägger där bak blir ordentligt fastspänt.

Trots sin någorlunda stora kroppshydda så upplevde jag ändå Ateca Cupra som väldigt lättkörd och så länge man inte tar sig an alltför trånga utrymmen så var det inga problem att vrida runt den varken i stadsmiljöer, på landsvägen eller för all del motorvägen.

Roadtrip-potentialen i den här farkosten är minst sagt hög och bortser man bara från att bränsletanken inte kommer räcka särskilt långt, så kan man nog i princip åka hur långt som helst utan att tröttna!

Klart godkänd förarplats

Ateca Cupra är ju en sådan där bil som inte är helt oproblematisk ur miljöperspektiv. Definitivt en bil som sticker i ögonen på många och jag kan på sätt och vis förstå varför.

Min snittförbrukning på provturen landade på strax över 10 l/100 km vilket inte är särskilt bra alls. Mycket är ju tack vare/på grund av dess hyfsat stora motor som mer än gärna varvas mer ofta än inte. Vikten på över 2 ton gör ju knappast saken bättre heller.

Samtidigt så går det ju inte att förneka att det skapas ett rätt hyfsat ha-begär för en Cupra Ateca och så länge vi bortser från fordonsskatten på över 10 000 kr/år de första tre åren, så är den ju i förhållande till många andra prestandabilar ändå rätt rimligt prissatt där strax under 500 000 kr i instegspris…

Vill jag ha en? Nä, även jag inser det orimliga för vår livssituation. Men jag skulle gärna köra den en sväng till!


Föregående

En riktig vattendelare

Nästa

Från den ena till den andra

2 kommentarer

  1. Christian

    Ser ut att vara en trevlig kärra!
    Hade förmånen att testa nya Leon för några veckor sedan och det var en angenäm upplevelse.

    • Ja, det märks att SEAT snäppt upp en smula och blir lite mer premium i känsla jämfört med äldre modeller.

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: