Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Jaha, nu då?!

Det börjar så sakteliga närma sig treårsdagen för när vi signerade kontraktet och beställde hem vår Gordie, vår Skoda Fabia Combi som sedan september 2017 har tjänat oss och vår plånbok väl!

För att påminna om detta och det faktum att Skoda gärna vill ha tillbaka sin bil där bortåt september till, så skickade de en liten broschyr åt oss.

Bilbroschyr från Skoda

Och ja, det är väl en av alla möjligheter (?) vi har för tillfället, men utan att för den delen vara något särskilt givet alternativ. Faktum är att vi såhär tre år efter förra beställningen inte är det minsta lilla klok på vad vi skall ha som ersättare!

Inte nog med att valet var svårt nog som det var redan innan, med bonus-/malus-elände till horribel fordonsskatt på det mesta, med ont om riktigt klockrena alternativ och den ständigt närvarande beslutsångesten som alltid infinner sig. På hela det var vi ju även (tydligen) så jävla illa tvungna att kasta in ett elakt as till virus som ställer hela världen upp-och-ned?!

Nu är ju istället frågan lite mer, ska vi eller ska vi inte teckna oss för ett nytt leasingavtal? Hur ska vi tänka med val av fordonstyp, utrustning? Borde vi avvakta och se hur världen utvecklar sig innan vi gör något alls? Vänta och se om det kommer bra erbjudanden på lagerbilar? Begagnad skrothög?!

Frågorna är många, svaren är få, tiden rinner iväg…

När det gäller vad vi *vill* ha så är vi hyfsat klara. En crossover-variant av någon tillverkare som inte är fransk, helst automatväxlat men vi skulle kunna offra det för en riktigt bra deal. Bensin ja, diesel nej, el gärna men knappast ekonomiskt realistiskt.

I övrigt inte våldsamt stora krav som så, bara det finns luftkonditionering och farthållare så funkar det mesta, så länge det bara finns en säljare som är någorlunda intresserad.

Framförallt har vi varit småsugna på att återbesöka VAG-koncernen i någon smak där det primärt intressanta är Seat Arona, Skoda Kamiq och Volkswagen T-Cross.

Seat Arona verkar vara den mest ekonomiskt fördelaktiga, eventuellt på att den nuvarande modellen är rätt gammal, för den känns gammal, och därmed är lite på väg ut från marknaden. Potential för bra deal alltså.

Skoda Kamiq känns väldigt bekant jämfört med vad vi har nu, fast något fräschare, flådigare och framförallt, högre. Däremot har vi har ett utseende som kunde få vilken mor som helst att kräkas i munnen lite. Den är inte snygg. Alls. Åtminstone inte framifrån. Vem var full när de designade fronten?!

Volkswagen T-Cross då? Jag gillar den i varje fall! Men VW är rätt bra på att ta betalt för idiotsaker, som parkeringssensorer, som är tillval för *alla* modellvarianter. Puckat! Samma gäller allt annat än manuell luftkonditionering på det. Tillval. I paket. Till alla modellvarianter. Dummkopf!!

Oavsett om det blir någon av dessa tre så blir det på det hela en helt absurd ökning i årlig fordonsskatt, runt 3000-4500 kr beroende på modell och utrustning. Bara sådär 10 gånger mer än vad vi i dagsläget ger för en bil med marginellt lägre förbrukning och utsläpp. Jätteskoj verkligen.

Om detta eländiga Covid-19 nu bara kunde klippa sig, skaffa ett jävla jobb och låta alla vara ifred nu så vore det absolut förträffligt faktiskt. Vi har nog med problem som det är!


Föregående

Jag har släppt en app!

Nästa

Hola, señor!

7 kommentarer

  1. Mikael

    Själv köpte jag en sprillans Hyundai Kona Electric. Pris efter pengar tillbaka = 299k. Räckvidd ca 32mil på sommaren och strax över 20-ish mil på vintern. Skitnöjd ??

    • Klart intressant bil och säkerligen ett bra val! Gillade bensinversionen av Kona när jag körde den för ett antal månader sedan. Får lite räckviddsångest av sifforna dock och frugan säger barskt nej än så länge. Om tre år kanske…! 🙂

      • Mikael

        Jag har lilla batteriet. För ca 50k till så har du en räckvidd på strax över 50mil sommartid. Tar ca 45min från 0%-80% på en snabbladdare så det funkar bra på längre turer också. Har kört Karlstad Helsingborg och det har funkat jättebra. Hemma stoppar jag bara i kontakten när jag kommer hem och så är det fullt när jag vaknar. Pendlar ca 15mil t.o.r till jobbet och har aldrig varit ngt problem med brist på batteri trots det lilla batteriet.

        • Well, där har vi några problem varav det kanske största är att vi bor i hyresrätt utan möjlighet att ladda hemma. Därmed behöver räckvidden vara i paritet med “vanliga” bensinbilar eller gärna lite bättre för att det ska kännas värt att ladda den så som man tankar en vanlig bil, bara långsammare.

          Det blir ytterligare en bensinbil, men det blir förhoppningsvis den sista (rena) fossildrivna bilen…!

  2. Då tipsar jag om en hel vanlig Hyundai – Tucson. Jag har haft min i två år nu och är supernöjd. Automat. Bekväm. Bra storlek. What’s not to like. 😀

    • Fantastiskt fin bil och jag skulle gärna provköra den åtminstone, om det inte vore för att skatten lär bli horribel! 🙁

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: