Varning! Inlägget innehåller reklamlänkar, affiliatelänkar som innebär att jag och sidan tjänar på om du handlar via dem.

För ett antal år sedan skrev jag ett sådant där inlägg som tenderar att dyka upp i sökningarna ungefär den här tiden på året, varje år. Inlägget handlade om hur jag fotograferade blixten i samband med de oväder som passerade här för en sådär fem år sedan.

Rimligen följer vi väl upp det hela med hur jag lagt upp taktiken kring att numera försöka filma blixtnedslag istället, eftersom jag generellt filmar mer än fotograferar numera.

Blixtnedslag sydväst om Karlstad den 12 juli 2019

Samma princip nu som då gäller, jag talar från egna erfarenheter och metoder som jag fortsatt arbetar på att förbättra. Det jag beskriver här är hur jag har jobbat och det är på inget sätt och vis perfekt.

Om vi börjar med att prata lite utrustning så är detta inlägg baserat på vad jag har fångat med min Canon EOS R med ett RF 24-105 mm f/4 L IS USM som objektiv och Røde VideoMic Pro+ som mikrofon. Länkarna här är så kallade affiliatelänkar vilket ger mig en liten kompensation om ni köper något via dem.

När det kommer till inställningar för att försöka fånga blixtnedslag på film så har jag inte hittat något direkt vid snabba sökningar på nätet. Jag har därför försökt testa mig fram lite med start i den grundläggande principen att använda sig av en slutartid som dubblar antalet bilder per sekund man spelar in vid.

Klippet ovan är inspelat med 50 bilder per sekund och därmed med en slutare på 1/100s vid bländare f/8.

Jag har även testat på att spela in med samma slutartid som antal bilder per sekund, det vill säga 50 bilder per sekund och slutartid 1/50s vid bländare f/8. Resultatet syns här ovanför.

Personligen ser jag inga våldsamma skillnader mellan de två inställningarna, åtminstone inte enligt vad jag hade hoppats på. Problemet jag upplever handlar egentligen om hur slutaren fungerar på moderna kameror och att det gärna bildas band av olika exponeringar mitt i en bildruta stundvis.

Min tanke och förhoppning var att med långsammare slutartid i förhållande till bildfrekvensen kunna utjämna det hela men utan våldsamt bra resultat. Kanske handlar det istället om att försöka öka slutartider istället? Värt att testa vid nästa chans helt enkelt.

Utöver slutartidsfunderingarna så gäller i stort sett samma som senast det begav sig, det vill säga:

  • Manuell fokus vid horisonten.
  • Bländartal runt f/5,6 – f/8, dels för att de flesta objektiv presterar som bäst däromkring, dels för att det ger ett rimligt fokusdjup.
  • Slutartider är som sagt fortsatt experimenterande.
  • ISO har jag kört på AUTO i och med att det generellt är tillräckligt bra med lätt justering av bländarjusteringen i kameran.
  • Stativ för att dels underlätta det hela men framförallt, undvika skakningar som är så plågsamt uppenbart på rörlig bild…!

När det kommer till att rikta kameran så gäller samma tips som alltid, att förlita sig lite på känsla och tur, att försöka använda sig av appar och tjänster som SMHIs regn- och blixtradar eller än bättre, Blixtvakt som ger dig realtidsinfo med möjlighet till notiser i din smartlur!

Sommaren 2019 har ju definitivt varit god när det kommer till att dokumentera oväder och förhoppningarna är därmed goda att kunna få fler chanser att göra om och göra rätt (?) när det kommer till att förfina tekniken ytterligare. Vill man se mer av vad jag filmat så finns det under spellistan “Oväder” på YouTube.

Slutligen så tar jag tacksamt emot fler tips på bästa inställningarna för att fånga blixten på film. Det är ett ämne som verkar sakna vettig info på nätet så alla tips är välkomna och bra!

Har jag missat något? Behöver något förtydligas? Berätta gärna!