ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Fångad av en fransos

Min fascination för bilklassen Crossover fortsätter i oförminskad takt och senast ut att fångas utav detta intresse är ingen mindre (?) än Renault Captur, en ganska liten crossover som egentligen inte är särskilt intressant i sitt nuvarande skick men som väldigt snart kommer bli det…!

Vill man veta mer, då har man alternativen att antingen läsa vidare, att se videoklippet nedan eller varför inte båda två?!

En fransk bil alltså? Trots alla mina fördomar om franska bilar? Ja, jo, alltså, den är ju rätt prisvärd trots allt. Även om man inte får våldsamt mycket för privatleasingens instegspris på 1969 kr/mån så innebär det ju trots allt möjlighet att lägga på lite roligare saker och det i sig är inte fy skam!

Nu är ju dock nuvarande modell i sig inte något som kommer vara intressant för oss och det egentligen utav ett enda skäl, utsläppen.

Med det nya bonus-/malussystemet när det kommer till fordonsskatt så innebär ju nämligen de ca 125 g co2 som nuvarande generation släpper ut en inte så trivsam skatt på ca 2820 kr de första tre åren. Inte särskilt lockande på något vis alls faktiskt.

Dessbättre så utannonserade ju Renault en ersättare till Captur med namnet Captur här lagom innan provkörningen, en ersättare som kommer med snålare och renare motorer samt även någon form av elhybrid. Perfekt helt enkelt!

Den nya versionen skall dessutom vara lite större, lite snyggare interiört samt säkerligen en smula dyrare på det. Trots det är jag ruskigt pepp på att få reda på mer om den och så snart den finns i landet, provköra den!

Tills vidare var det bara att hålla till godo med nuvarande generation för att dels känna på nuvarande skick, återförsäljare och Renault överlag som märke.

När man kliver in bakom ratten och sätter sig så råder det dock inga tvivel om att det är en bil från Renault man sitter i. Det är fortsatt väldigt bekant från den där Renault Kangoo från 1998 och spontant känns det inte som att det hänt våldsamt mycket de senaste 20 åren, även om det inte är fullt lika illa som när jag körde Kadjar här för några år sedan.

Överlag är det dock helt okej förarmiljö även om den känns en smula utdaterad. Tack och lov vankas en hel del förbättringar här till nästa generation.

Provkörningsbilen var utrustad med en 120 hk stark bensinmotor kopplad till en 6-växlad automatlåda som skötte sig utan vidare anmärkningar. Återigen slås jag utav hur skönt det är med automat och hur gärna jag vill att det är en del utav vår nästa bil.

Eftersom det är en fransk bil så finns givetvis en och annan egenhet. Den kanske mest framträdande är knappen som aktiverar farthållare/fartbegränsare. Det tog närmast pinsamt lång tid innan jag till slut hittade den, mellan framstolarna i mittkonsolen…

Nu skulle man ju gott kunna ifrågasätta hur tusan de tänkte här, men jag tror jag istället bara nöjer mig med att konstatera faktum, det är en fransk bil.

När det kommer till utrymme så blir det lite vad det blir med en så pass kompakt bil som vi ändå talar om här. Utrymmen är det något begränsat av och även om man kan skjuta baksätet en smula framåt när så behövs så är detta inget man packar enormt mycket i.

Däremot tror jag nog ändå den skulle fungera förvånansvärt väl för oss i vardagen, allra helst i takt med att barnvagnen blir allt mer sällsynt som packning. Vi behöver inte mer än såhär för det allra mesta och det är bara dumt att köra en onödigt stor bil 99% av tiden för att täcka 1% av behoven.

När det kommer till det exteriöra så tilltalar designen mig rätt bra faktiskt. Den är en smula uppkäftig på ett alldeles lagom sätt och det utan att bli för stor och knepig att hantera i stadsmiljöer. Färgen på provbilen lämnar en hel del att önska dock, det är definitivt inte en jag hade valt.

På det stora hela var det en riktigt trevlig liten upplevelse att köra Renault Captur och med några nödvändiga uppdateringar som komma skall här nästa år så kan det bli en ruskigt stark kandidat, förutsatt att priset inte springer iväg helt åt skogen det vill säga.

En fransk bil som nästa privatleasing kanske? Inte omöjligt i varje fall! Det blir oavsett vilket ett återbesök när Captur av årsmodell 2020 finns hos handlaren!


Föregående

Sömn är överskattat!

Nästa

Prylar gör allt bättre

2 kommentarer

  1. Christian

    Ska bli spännande att följa jakten på röda farans ersättare 🙂

    • Ja, det blir en hel del att göra för att hitta snålaste möjliga alternativ och framförallt, för att slippa betala mer fordonsskatt än nödvändigt! 😉

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: