ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Snabbis med Sunfleet

Trogna läsare och då menar jag duktigt trogna läsare, ni kanske minns för sådär hundra år sedan när jag var mellan bilar och använde mig rätt flitigt utav Sunfleet bilpool för bilburna transportbehov.

Sunfleet logotyp

Konceptet som så är och förblir absolut fantastiskt, även om det inte passar våra behov riktigt. Det stora problemet för oss är ju som bekant bilbarnstol som man inte gärna monterar i och ur i tid och otid, allra helst inte med en spontan 2-åring på en större parkering.

Oavsett vilket så finns det trots allt goda skäl till att behålla det där kontot hos Sunfleet, åtminstone så länge det finns en variant som inte kostar något per månad även om det i gengäld ger något högre kostnad per tillfälle.

Ett sådant tillfälle blev det ju faktiskt efter minst sagt lång period här förra helgen, när hustrun tagit med sig familjebilen på tur till Hallsberg och jag med stora barnet i släptåg ville åka på familjedag med jobbet.

Givetvis hade vi även kunnat nyttja stadens kollektivtrafik för detta syfte, men det hade ju krävt viss ytterligare planering och tajming. Dessutom hade det även tagit bort mitt andra skäl, det att få en bra anledning att köra en bil jag är nyfiken på men inte riktigt kan motivera en vanlig provkörning utav.

Volvo XC40 i Sunfleet-utförande
Volvo XC40 i Sunfleet-utförande

Volvo XC40 är en sådan där bil jag tilltalats av sedan dess lansering, trots att jag är mer än väl medveten om hur orimligt dyr den är i förhållande till vad man får. Det är långt ifrån ett rimligt alternativ för att nästa höst ersätta vår Skoda.

Ändå har jag varit sugen på att köra den, om än bara för en stund. Kort och gott, jag hade min ursäkt redo för en gångs skull!

Trevlig förarplats i Volvo XC40
Trevlig förarplats i Volvo XC40

Bilen i fråga var faktiskt en bensinare med automatlåda, bra utgångspunkt. Utöver det fanns en duktigt trevlig uppsättning stolar med skinnklädsel. Riktigt win på den alltså, åtminstone ur bekvämlighetsperspektiv då.

Lovande förutsättningar alltså, men frågan är och förblir, lever den upp till mina högst ställda förväntningar och förutfattade meningar?

Tyvärr måste jag nog ändå säga att ja, det gör den, lite för väl faktiskt!

Jag är fortsatt medveten om att detta är långt ifrån ett realistiskt alternativ när det vankas bilbyte till nästa höst, men eftersom man får drömma så tänker jag ändå fortsätta göra det, åtminstone drömma om att kunna få ta en längre roadtrip med en liknande utrustad XC40 någon gång!

Just roadtrip-potentialen i den här bilen var närmast extraordinär. Dels för att jag gillar det här segmentet utav crossover-bilar, dels för utrustningsnivån med såväl stolar som motor och automatlådan. Jag kan gott tänka mig en 50+ mil lång tripp med den här bilen utan att det ens känns lite jobbigt!

Baksätesförarens plats i Volvo XC40
Baksätesförarens plats i Volvo XC40

Överraskande nog fanns dessutom relativt gott om plats utöver mig själv, jag kunde exempelvis sitta riktigt bra bakom mig själv vilket är lite utav ett grundkrav för min egna del.

Lätt packning bäst för Volvo XC40
Lätt packning bäst för Volvo XC40

Visst, med fordonstypen medföljer även ett begränsat utrymme för bagage där bak i skuffen, men ändå helt okej, förutsatt att man inte försöker peta in en barnvagn där då.

Det var inte helt frivilligt jag parkerade bilen igen efter några timmar, fullt medveten om att det lär dröja innan jag får en anledning att köra den igen. Allra helst inte med tanke på att cirka 5 timmars nöjestripp kostade mig strax norr om 600 kr. Dyrt nöje, även om det säkert är rimligt som så.

Volvo XC40 alltså. Fantastisk bil. Vidrig pris. Inte aktuell som ersättare för vår spargris, Skoda Fabia Combi. Tyvärr!


Föregående

Hur man gör en livesändning

Nästa

XC40 i rörligt format

4 kommentarer

  1. Christian

    Kul att få läsa lite och se bilder från din provkörningshyrningsbilpoolande. 🙂

  2. Janne H

    Om du gillar biltypen men vill ha lite mer rimliga priser så kolla isåfall på Skoda Karoq eller SEAT Ateca ( syskonbilar men lite olika i detaljer )eller VW Tiguan ( dock lite dyrare. En storlek större är isåfall Skoda Kodiaq, SEAT Tarraco eller VW Tiguan Allspace. Volvos sköna stolar i all ära men priset gör attVolvo inte känns realistiskt längre.

    • Har kikat och provkört VW T-Cross i samma segment faktiskt, rapport från den provkörningen kommer vilken dag som helst nu. Sen så ska jag definitivt kika närmre på vad både Skoda och Seat har att erbjuda i segmentet, de är båda mycket intressanta med tanke på deras mycket mer rimliga prissättning!

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: