På tur med hipsterbilen

Ja, så tänker jag faktiskt referera till nya Volkswagen T-Cross. Det är lite svårt att göra annat när man sett reklamfilmerna om denna nya lilla ”kan allt crossover” från den tyska tillverkaren.

Den passar nämligen såväl den häftige surfaren som aldrig jobbar lika väl som den passar pensionären som lever innerstadslivet med gott om pengar för allehanda äventyr.

Det är väl kanske även min inre pensionär som dras till den här bilen likt dess övriga klasskompisar, när gubben inom mig tycker det är rätt skönt att sätta sig in i bilen snarare än ner i bilen, men utan att behöva köra en stor SUV vilket vi ärligt talat inte alls behöver göra.

För det syftet så är just crossover-segmentet rätt trivsamt faktiskt, det är det. Små men gubb-/tantvänliga bilar som ändå är rätt snygga och trevliga att köra ändå!

Vill man se mina åsikter i rörlig bild istället för att läsa inlägget, då kan man med fördel spana in YouTube-klippet ovan. Annars är det bara att klicka till på ”Läs mer” här nedan för att ta del utav det hela i text- och bildformatet istället!

Provkörningsbilen var en T-Cross med lilla bensinmotorn på 95 vilda hästkrafter, i princip samma motor som vi kör med idag i vår Skoda Fabia Combi alltså. Tyvärr finns denna lilla pyttemotor endast med en manuell växellåda som oavsett hur trevlig den än må vara, fortfarande är en manuell växellåda.

Volkswagen T-Cross

Utöver det var förvånansvärt nog bilen extra inget och närmast basutrustad. Bland saknad utrusning hittar vi bland annat parkeringssensorer (!!!) samt farthållare (?!).

Båda dessa förutsatte jag var standardutrustning såhär 2019? Att man ens vågar ha en demobil utan parkeringssensorer mest överallt är för mig lite utav ett mysterium?!

Start med nyckel
Start med nyckel 2019?!

Bortsett det så var det dock en ruskigt trivsam körupplevelse och trots ett ganska blåsigt väder så upplevdes inte bilen nämnvärt orolig i någon ledd. Istället var lilla T-Crossen förvånansvärt leksugen på kurviga landsvägar och trots gräsklipparmotorn under huven så gick det att köra på rätt bra, med rätt hantering av växellådan då det vill säga.

Sett till utrymmen var den godkänd men inte mycket mer. Man sitter bra fram och bak men det gör man föga förvånande på bekostnad av användbart utrymme i skuffen istället. Om XC40 saknade plats för barnvagn så lyckas T-Cross vara snäppet värre…!

Bagageutrymme Volkswagen T-Cross
Bagageutrymme Volkswagen T-Cross

En intressant grej med T-Cross är dock möjligheten att skjuta fram hela bakre sittraden en bit för att på så vis ge mer utrymme för last bakåt. Knappast användbart i praktiken för vår del då vi har en bilbarnstol monterad höger bak mest hela tiden. Mer av en gimmick än praktisk nytta, åtminstone för vår del.

Interiören är sådär klassiskt VAG, den gör exakt vad den ska men absolut inget mer utöver det. Alls. Inte ens lite upphetsande, inte ens om man anstränger sig. Tråkig räcker liksom inte till som epitet för det är inte tillräckligt starkt…

Interiör Volkswagen T-Cross
Interiör Volkswagen T-Cross

En mycket stor fördel med T-Cross är dock priset! Ingångspriset i dagsläget är på 2595 kr/mån med privatleasing (36 mån, 4500 mil) och det är mycket intressant!

Det priset ger dig visserligen inte en våldsamt välutrustad bil men istället så får man ju lite utrymme att bygga på med roliga saker, som typ den nödvändiga farthållaren och parkeringssensorerna!

Utöver det så är fordonsskatten på aktuell bil förhållandevis ”billig” även med nya bonus-/malussystemet. För testbilen får man ge ”endast” 1753 kr per år i fordonsskatt vilket är närmast löjligt lite numera…

Just priset i sig är nog också det som kommer få oss att titta närmre på just VW T-Cross när det närmar sig och det kommer vara en av bilarna jag kommer tvinga kära hustrun att köra och betygsätta sen med.

Hipsterbilen får alltså godkänt, trots bristande lastutrymme, mycket tack vare priset!

Fler provkörningar av liknande bilar lär följa detta. Jag tänker framförallt på koncernsyskonen med Skoda samt SEAT-märken på men självklart är andra liknande bilar intressanta att åtminstone titta och räkna på…!

2 svar

  1. Christian

    Jag får känslan av en ”plocka ihop en ny modell av delar på hyllan”. Men å andra sidan så är ju Vw ganska duktiga på att erbjuda 5-11 tillval istället för en vettig grundutrustning.

    1. Det ska bli intressant att få räkna lite på T-Crossen så småningom och se vad en mer verklighetsbaserad utrustningsnivå kommer landa på!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.