En hel helg med X2

Med tanke på att den vanligaste formen av X2 som det brukar handla om på den här bloggen är SJ litt. X2 så kan man ju lätt tro att det här inlägget handlar om en jobbhelg. Men nej då, inte ens i närheten!

BMW X2 xDrive 20d

Istället handlar detta inlägg om skapelsen ovan, BMW X2!

Men hur kommer det sig då? Är detta ännu en av de tidigare provkörningarna inför nästa bilval?

Nja, inte direkt. Även om jag gladeligen skulle kunna tänka mig köra just ovanstående fordon i tre år. Istället handlar det om att lokala (och hyllade) BMW-återförsäljaren Autowåx Bil AB kör en liten kampanj just nu. Provkör BMW X2 i 24 timmar, dela det på sociala medier och var med i tävlingen om att få låna bilen en hel månad.

Det är alltså inte direkt så att man tackar nej till det bara hur som helst. Även om det nu börjar brinna lite i knutarna kring slutdatum för kampanjen som rullar januari ut.

Men, nog om det, hur är BMW X2 att köra?!

Ja, som tidigare BMW-ägare så var det ett absolut fantastiskt återseende där det mesta i förarmiljön kändes igen mer än väl, om än med något modernare gränssnitt på många vis.

För mig då som uppskattade förarmiljön i min BMW 116i så var detta inga konstigheter och jag kom fort in i vart allt satt och påmindes om att BMW iDrive-systemet inte är så illa ändå.

BMW X2 förarmiljö

Självklart fanns det en hög med bling-bling i testbilarna såsom M-sportstolar, automatlåda, touchskärm (självklarhet 2019…?) och automagiskt justerande elstolar samt speglar. Diverse gott som jag helst inte vill tänka på har för prislapp i tillbehörslistan.

Det gick inte direkt att ta miste på att det var en diesel vi fått låna, varken inom eller utom kupén. Min fru hörde det tvärs över parkeringen när jag skulle skrapa rutorna. Inte den mest diskreta dieselmotorn kort och gott.

Ljudet till trots var den dock riktigt trevlig att köra och i kombination med automatlådan var det här en väldigt trivsam körupplevelse. Återigen påmindes jag om det fullkomligt rimliga i att automatlådor borde vara standard i nästan alla bilar!

Frågan är ju då, vart åker man när man har en BMW X2 i 24 timmar?!

Efter lite om och men kring vem som skulle åka och med vilket sällskap blev det till slut så att barnen lånades ut till farföräldrarna och jag tog med mig vacker fru på en tur mot västra Värmland.

Färden gick längs med E18 fram till Årjäng för att få en vettig känsla för motor-/landsvägskomforten och därefter längs vad jag trodde var en mindre asfaltsväg mot Glava glasbruk…

BMW X2 vid Glaskogens naturreservat
Skogsväg genom Glaskogens naturreservat

Som ni ser på bilderna så var då alltså det jag trodde var en mindre asfaltsväg helt enkelt grusväg rätt igenom skogen, upp- och nedför som en berg- och dalbana helt enkelt.

Dock konstaterade jag ju att detta om inget annat är ett bra test utav bilens xDrive och föga förvånande så tuffade den på så fint så längs med mitt något tveksamma vägval.

Givetvis hjälptes vi väl av att det var en mycket väl omhändertagen grusväg som var såväl plogad som grusig/sandad på sina ställen. De flesta bilar borde tagit sig fram här utan större besvär, så länge man inte kör som en fullständig idiot åtminstone.

BMW X2 vid Glava glasbruk

Efter något längre tid än tänkt kom vi i varje fall fram till glasbruket, kunde ta en bensträckare och knäppa av några fler bilder (som för övrigt alla utom den första är tagna med Huawei Mate 20 Pro) innan vi rullade vidare hemåt mot barn och obligatoriska matlagningen.

Vacker fru nöjd med BMW X2

Som sista prov så monterades dessutom bilbarnstol i baksätet bakom passagerarstolen med gott resultat. Visst, jag kan erkänna att synen utav mig som försöker ta mig in i framsätet efteråt måste kvalificera in som något utav årets roligaste stunder för min fru, men med lite justeringar så skulle det nog kunna fungera i praktiken med. Jag sitter trots allt inte mycket bättre i vår egna Skoda om vi ska vara sådana…!

Utöver ren roadtrip hann jag faktiskt även med att agera skolskjuts åt såväl stort som litet barn morgonen efter, innan det slutligen och mycket motvilligt var dags att återlämna nycklarna.

BMW X2 var en ruskigt trevlig upplevelse överlag och jag stormtrivdes med att få köra BMW överlag igen. Jag har verkligen saknat det och jag saknar verkligen vår förra bil, vår BMW 116i!

Är då BMW X2 ett alternativ till bilbytet 2020?

Mnja, hur gärna jag än skulle vilja det, hur mycket jag än gillar bilklassen, storleken, det mesta egentligen, så har den ett litet problem. Priset. Jag och min plånbok är inte våldsamt roade utav priset. Allra helst inte nu när vi kör en ruskigt billig Skoda Fabia Combi som gör i stort sett allt vi behöver, utan extra bling-bling.

Provkörningen av BMW X2 gav dock en ruskig försmak och min förtjusning för bilklassen som så har knappast lagt sig. Snarare blev jag bara än mer lockad av att ta mig an Volvo XC40 på det här, även om den också är lite i dyraste laget egentligen…

2 svar

  1. Alltså, jag var inte alls imponerad av X2:an. Ingen vidare komfort, högt kupéljud och kupén i sig… alltså – nej? Och priset, jösses. Men som du skrev i min recension – vad gör man inte för BMW-emblemet på C-stolpen? 😉

    1. Men! Det är ju en BMW! Det räcker långt!! 😉

Lämna ett svar till FlyingDryden Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.