Det här med att köra bil i Norge är mer eller mindre spännande, något jag reflekterade över igen häromdagen när jag spenderade några mil på norska vägar igen. Visserligen var det inte fullt lika skrämmande som första gången jag passerade skylten nedan, mest eftersom jag läst på lite bättre sedan dess.

Slutt på særskilt fartsgrense

Ovan visad skylt finns i ett otal olika varianter, beroende på vilken fartgräns som upphör då. Innebär helt enkelt att tillåtna hastigheten nu återgår till bashastighet beroende på situation, normalt 80 km/h utanför tätort och 50 km/h inom tätort. Normalt…

Lite sådär särskilt spännande blir den när den dyker upp i samband med skylten nedan…

Automatisk trafikkontroll – punktmåling

Här börjar det bli spännande. Man är ganska säker på att hastigheten är 80 km/h. Ganska säker. Samtidigt vill man ju helst inte riskera något, eftersom det är en smula dyrt att åka på fortkörningsböter i vårt västra grannland. Typ väldigt dyrt.

Man skulle ju vilja att det vore så enkelt som att följa lokalbefolkningens tempo för att anpassa sig till något som inte triggar den dyra selfiepinnen, men av vad jag märkt, så fungerar det inte riktigt så heller.

Av mina erfarenheter att döma så kör merparten antingen 10 km/h över hastighetsgränsen eller i några få undantagsfall, 10 km/h under. De flesta som håller sig till skyltad (eller inte skyltad) hastighet är livrädda turister. Lite grovt generaliserat sådär.

Personligen har jag lite svårt att förstå nyttan utav “Slutt på særskilt fartsgrense” som koncept. Varför inte bara skylta den nya hastigheten helt enkelt..? Det är ju ändå samma antal skyltar som går åt?

Visst, med “Slutt på særskilt fartsgrense” kan man genom en “enkel” ändring i regelverket ändra bashastigheten utan att skylta om i hela landet, men ändå, det känns som en lite långsökt förklaring?

Sitter någon med mer information om hur de tänkt och varför så dela gärna med er utav det. Jag skulle gärna vilja veta…

Skyltar och information hämtat från Statens vegvesen…