Den ständiga däckfrågan

Nu när det i rask takt närmar sig beställning av nästa bil så är en av de stora frågorna den kring vinterdäck och dess vara eller icke vara i beställningen. Skall de ligga med i månadskostnaden eller skall de köpas till separat?

När jag tecknade mig för BMWn valde jag att avstå från att lägga till vinterdäck då månadskostnaden var ointressant. I slutänden handlade det om en bra bit bortom 10 000 kr i totalkostnad för vinterdäck som tillval. Inte direkt prisvärt.

Vinterdäck

I jakten på offerter här har vi haft en och annan diskussion kring vinterdäckens vara eller vara i månadskostnaden och konstant kommit fram till samma svar, att det endast gagnar återförsäljaren som får bilen åter komplett med vinterdäck, om än i något tveksamt skick.

En av de offerter vi fått inkluderade vinterdäck oavsett vad vi sa, till en kostnad om 352 kr/månad. Totalt 12 672 kr på 36 månader…

Vinterdäcken jag hittade till BMW var närmast nya om än begagnade, på BMW originalfälg, för 8000 kr. Än lägre än så skulle vi hamna med hjälp av tjänster som Bythjul.se, ABS Wheels eller valfri annan onlinetjänst. Visserligen inte med originalfälg, men sådana kan man ändå springa på till ett rimligt pris för att sedan komplettera med däck bara.

Frågan är, finns det någon som kan se en rimlig anledning till att frivilligt lägga till vinterdäck på månadskostnaden, annat än ren bekvämlighet? Och framförallt, hur tänker de som inte ens går med på att lämna offert utan att tvinga in vinterdäck i kostnaden?

Upplys mig, gärna ni som också kör privatleasing, hur gör ni?

6 svar

  1. När vi tecknade vår privatleasing för V60:n i höstas så åkte vinterdäck på orginalfälg med på kampanjen som var, inklusive första säsongen på däckhotell. Visst, vi kan väl kalla det för ”påtvingat” men vi hade ju ändå behövt däck så. Vi fick dessutom välja mellan Hakka 8:or eller Continental (tror jag det var). Vi valde Hakka och det var ytterligare en prisskillnad till V60:ns fördel mot närmaste konkurrent (en 318d).

    1. Det är vid kampanjer man gör bäst (minst dåliga?) affärer, den saken är säker. Gillar dock inte konceptet att det räknas med till fullpris utan att man får chansen att säga något om det. Är ni nöjda annars, såhär långt, med privatleasing..?

      1. Ja men vi är nöjda. Visst är det en hel del pengar vi slantar in varje månad men jag känner bara att mycket av ”bördan” med att äga en begagnad bil har försvunnit. Nu ska den helt enkelt bara fungera. Trist bara att bilkörandet faktiskt har minskat drastiskt sedan i julas. Haha!

        1. Haha, just typiskt! Men då sparar ni milen till bättre tillfällen då helt enkelt! 😉

  2. Kör också privatleasing med däck inbakat. Är säkert ganska mycket dyrare än att köpa allt separat men varken jag eller min sambo är haj på bilar så vi vill ha det enkelt 🙂

    1. Enkelheten är tveklöst en av de största fördelarna med privatleasing. Betala lite extra för att få förmånen att slippa bry sig! 🙂

Lämna ett svar till Olle Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.