ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Frontbelysning

Att ersätta en BMW

Efter snart tre år med BMW 1-serie och totalt sett dryga fem år med BMW som bilmärke överlag, så är det inte direkt ett lätt arbete att finna en värdig ersättare. Åtminstone inte om man helst undviker att spendera en förmögenhet eller två på att köra en större BMW då…

Inför stundande bilbyte hade vi några särskilda krav, allra helst sett till månadsavgiften. Kostnaden för vårt bilinnehav skulle helst inte bli större än vad vi levt med under snart tre år, d.v.s. ca 3200 kr/mån inklusive försäkring.

Petronella

Utöver priset var även bilens storlek viktig på flera sätt. Även om BMW 1-serie visat sig vara mer flexibel än vi någonsin kunnat ana i sin nya tjänstgöring som familjebil, så saknar den givetvis möjlighet att rymma hela familjen plus en del packning.

I veckan slog vi dock till, vi skrev kontrakt och säljaren tryckte på knappen för att beställa vår nya bil, en bil som börjar byggas runt vecka 25-26 och som sedan blir levererad till oss runt vecka 35. Det blev en röd bil från en fram tills nu högst osannolik återförsäljare..!

Skoda logotyp 2017

Följetången om återförsäljaren Lecab har varit omfattande här på bloggen, ända sedan förra omgångens jakt efter leasingbil, när det till slut blev vår BMW. Jag väntar för övrigt fortfarande på mejlsvar från den säljaren som jag diskuterade Audi A3 med då…

Det var bra nära att gå samma väg även den här gången. Rätt bil för provkörning fanns inte och efterföljande kontakt uteblev, trots egen påstötning. Att det skall vara så oerhört svårt att återkoppla till en potentiell kund?!

Istället för att ge upp och gå vidare så gjorde jag dock det jag borde gjort från början. Jag tog kontakt med den unga, kvinnliga säljaren på Škoda-delen i Karlstad. Precis så som mina erfarenheter från Helmia talade om, så är det uppenbarligen alltid fördel att tala med den unga, kvinnliga säljaren när det kommer till bilaffärer.

Erfarenheterna talar tydligt. Vill man få bra återkoppling och en engagerad säljare, välj då de som inte faller in i den klassiska stereotypen man tänker på när det kommer till bilsäljare.

Alicia på Lecab Karlstad gjorde något som var närmast otänkbart för ett par månader sedan. Hon sålde oss en bil, hos en återförsäljare jag närmast svurit på att aldrig besöka igen. Hon sålde oss vår kommande Škoda Fabia Combi!

Škoda Fabia Combi rendering

Škoda Fabia Combi rendering

Det finns egentligen två stora faktorer som avgjorde till Fabians fördel i slutänden. Vi har dels prisfrågan och dels storleken på bil.

Hur märkligt det än kan låta, så matchar yttermåtten på Škoda Fabia Combi närmast helt och hållet de som vår BMW 1-serie har. Det är små skillnader utav milimeternivå där Škodan är smalare och kortare samt en smula högre än BMW 1-serie.

Trots detta är de dryga 4,3 meterna på längden så mycket bättre disponerade i förhållande till 1-serien. På samma längd får vi plats bra såväl fram, bak som i skuffen. Barnvagnschassit går in på längden och lämnar alltså plats för packning utöver barnvagn i skuffen.

Att bilen har kompakta yttermått är viktigt för oss. Som boende i centrala Karlstad med bil för bekvämlighet så är det inte praktiskt med för stora yttermått. Det underlättar vid stadskörning och parkering med en kompakt bil.

Dessutom är storleken knappast till nackdel när vi pratar bränsleförbrukning heller. Även med lite rimlighetspåslag på den teoretiska förbrukningen á 4,4 l/100 km vid blandad körning så kan det bli ganska bra!

Den andra för oss stora frågan, den om priset, den känner vi att vi klarat oss riktigt bra inom de ramar vi satt upp, mindre än 3200 kr/mån inklusive försäkring. Enligt det avtal vi skrivit på så landar vi på dryga 2000 kr/mån inklusive försäkringen! En kostnadsminskning på över 1000 kr/mån alltså..!

För dessa pengar offrar vi givetvis en del bling vi hade kunnat kosta på oss och dessutom med körsträcka om totalt 3000 mil/3 år istället för de 4500 mil/3 år vi haft på BMWn. En körsträcka som går att omförhandla om behovet skulle ändras.

I Škodan får vi det mest nödvändiga, farthållare, luftkonditionering, parkeringssensorer bak, blåtandskoppling (och Apple CarPlay..!) med mera. Däremot inga fräsiga sportstolar som i nuvarande BMW och definitivt inga stora fälgar och breda däck. Kan leva väl med det faktiskt!

Kvar att ordna nu blir vinterdäck enligt inlägget här nyligen. För att klara av att sitta kvar på min höga häst behöver jag alltså hitta fälg + däck för mindre än 7164 kr, vilket är vad det skulle kosta oss (199 kr/mån * 36 mån) att lägga till det på kontraktet.

Med beställning lagd och kontrakt påskrivet så känns det hela väldigt bra, även om jag är fortsatt negativ som så till Lecab som återförsäljare överlag. Det är bara vår säljare som räddat upp situationen väl nog.

Nu skall vi bara njuta så mycket vi kan utav Petronella de sista tre månaderna här, se vad sommaren har att bjuda på när det kommer till roadtrips! En sak är säker, jag kommer försöka få till en bra, ordentlig sista roadtrip med henne innan det är dags att återlämna henne till Autowåx Bil! Tips på vart jag bör ta den episka (?) roadtrippen tas tacksamt emot i kommentarsfältet nedan!

Sen är ju bara den stora frågan, med den här biten avklarad för tre år framöver, vad tusan skall jag nu fylla bloggen med för innehåll?!


Föregående

Pressbyrån och den unkna salladen

Nästa

På skolbesök

5 kommentarer

  1. Christian

    Jag tror ni kommer bli nöjda, det är en trevlig småbil, med en hel del finesser från sina större syskon. Och Carplay är inte dumt, alls!

  2. Men sådärja! Den månadskostnaden skojar man verkligen inte bort! Snyggt! Sen vete fan, det är nog en tråkigare bil än BMW:n kan jag anta men det handlar väl om kompromisser. 12 papp om året kan man ju göra roligare saker med än att skyffla in dem till en bilåterförsäljare. Grattis till beställningen! 🙂

    • BMW-n är tveklöst roligare på i stort sett alla vis bortsett ekonomi jämfört med Skodan, annat vore lögn! ? Däremot är 1-serien en smula liten för våra behov och då blir Skodan en bra kompromiss! Sen får vi se vart vi står 2020, vilka behov vi har då och hur marknaden ser ut. Kanske elbil kan vara aktuell då..?

      • Tja, den stora fördelen är ju att ni slipper bekymret med att sälja en fossilbränslebil. Vi pratade om det för nån vecka sen att om drygt två år ska vi nog vara glada att vi slipper kränga en diesel på begagnatmarknaden.

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: