Inför varje tidtabellsskifte är man väl alltid en smula fundersam. Mestadels över vad de nu ställt till med. Det brukar liksom bli en hel del att omställningar från föregående år.

Till årets upplaga, T17, så måste jag ändå säga att merparten av omställningarna varit klart fördelaktiga för åtminstone punktligheten och återhämtningsmöjligheterna. På viss bekostnad av kapacitet istället då, givetvis.

Inte minst har detta arbete med realistiska körplaner märkts av på våra Oslo-tåg som tidigare haft en bedrövlig punktlighet men som nu istället tuffar på fint. Så att säga.

Tåg 636 i Karlstad

Tåg 636 i Karlstad

Dagen till ära passade jag på att nyttja denna återhämtningsmöjlighet när åkdonet för dagen blev en smula kinkigt. Två gånger på vägen från Oslo hade nämligen ledande hytt lagt av under gång med efterföljande tvärnit och omstart som resultat.

Ändå var tåget i god tid till Karlstad och föraren jag bytte av hade inte haft några problem från norska gränsen och nedåt.

För egen del kom jag till strax utanför Kristinehamn innan det var dags för en fin liten tvärnit med tillhörande ilskna pipande och efterföljande omstart.

Tredje gången gillt och tämligen snart hade jag klurat ut att en triangelvändning i Laxå vore på sin plats. Helt enkelt ta “fel väg” från Värmland och åka mot Göteborg istället för Stockholm. Köra fram till plattform, byta hytt för att sedan återuppta färden mot Stockholm från motsatt förarhytt.

Tåg 636 vilse i Laxå

Tåg 636 vilse i Laxå

På detta vis kunde den strulande förarhytten undvikas och de oönskade tvärnitarna upphöra.

Nu är ju hela det här projektet med att åka fel väg in i Laxå, byta hytt och sedan återuppta färden åt rätt håll lite omfattande och viss försening räknades med in i bilden. Tack vare passåkande förarkollega kunde dock uppehållet i Laxå minimeras och totalt tappades endast tre minuter bort i farten där.

Eftersom T17 nu tillåter återhämtning av tid för det mesta, så var de nu 7 minuternas försening inga problem alls och till Stockholm ankom vi istället 1 minut före tidtabell. Hela, rena och felvända.

Det är en sådan oerhörd lättnad att plötsligt ha tid till att kunna köra ikapp förseningar och även att bara lugnt och stillsamt köra tåg som är i tid, utan att ständigt jaga efter minuter man inte har.

T17 är överlag en riktig välgärning för arbetsmiljön och stressen som kan förekomma utav snäva tidtabeller. Plötsligt är det riktigt trivsamt och inte bara utmanande att köra tågen i tid.

Stackars lilla ledsna Bettan då? Hon lämnades över till tågdoktorn i Hagalund för åtgärder kring den ledsna hytten. Förhoppningsvis är hon frisk, kry och snart åter på spåren.

Tåg 636 hos tågdoktorn

Tåg 636 hos tågdoktorn

Bortsett från lite utspillt vin så gick det hela ändå ganska fint och tack vare strålande kollegor löste sig allt med bravur. En rätt bra dag på järnvägen ändå.

Som sidonotis kan det nämnas att dagens middag blev nya Max Grand Deluxe Umami. En strålande snabb leverans, klart godkänd smak men tyvärr, återigen, usel presentation. Precis så som senast jag testade något nytt i Stockholm.

Det var allt för idag? Tror jag?