Igår kunde man läsa om att planerna för dubbelspår (förlängt mötesspår?) i Väse avbryts. En satsning som är mer än absolut nödvändig och redan alldeles för sent tilltänkt i sig för att råda lite bot på den extrema kapacitetsbrist som råder på Värmlandsbanan.

Anledningen till detta? Inkomna anbud låg högre än Trafikverkets budget för arbetet.

Man skulle kunna dra detta till att Trafikverket saknar pengar. Så brukar det resoneras kring hela denna underhållsskuld som finns till den svenska järnvägen. Mer pengar skulle lösa alla problem.

Jag resonerar inte fullt så.

I min mening saknar Trafikverket helt kompetens för att upphandla och följa upp sina järnvägsprojekt. Ett problem som inga pengar i världen kan lösa som så.

Att man har en budget för ett sådant här oerhört nödvändigt projekt som inte ens kommer i närheten utav vad entreprenörerna vill ha för att utföra det, i lägsta bud, visar på att man saknar en hel del verklighetsuppfattning. Trafikverket vet inte vad de nödvändiga kostnaderna är helt enkelt.

Än mer chockerande är att projektet skulle börjat mer eller mindre nu. Vilken vecka som helst. Det vill säga att det är inplanerat i rådande tågplan och att man tagit höjd för ett antal störningar som ett sådant projekt skulle innebära.

Trafikverket har alltså misslyckats med att upphandla ett projekt som redan är med i planerna och därmed påverkar allt och alla som reser längs med Värmlandsbanan under T17.

Pinsamt är ordet. Än mer pinsamt när “ansvarig” direktör på Trafikverket mest tycks rycka på axlarna i intervjun.

det lägsta anbudet som kom in var väsentligt högre än var vi hade räknat med och vad vi hade i budgeten

– Håkan Wennerström, regional direktör Trafikverket

Följt av…

Budgeten är inte det som behöver ändras, inte först

– Håkan Wennerström, regional direktör Trafikverket

Verklighetsuppfattningen alltså…

Facepalm

Om någon nu någonsin undrar varför järnvägen inte fungerar. Tänk att detta beteende ovan står bakom en hel del misslyckade satsningar signerat Trafikverket.

Mer pengar är inte lösningen på problemen som existerar i den svenska järnvägen. Mer kompetens däremot. Det vore trevligt. Som en bra början åtminstone!