Första ronden

Ja, första ronden i T17 alltså, den nya tågplanen för närmaste året eller så, den som började gälla igår, söndag. Idag var min första smak av denna potpurri utav gott och ont.

En av de löften som uttalats i förväg var att den skulle vara mer robust planerad, lite mer rimligt planerad så att säga. Något som inte kan komma en dag för tidigt med tanke på hur fullkomligt klappruttet planerad T16 var punktlighetsmässigt. Fullständigt genomrutten var den faktiskt.

X55 3344
Tåg 632 Oslo – Stockholm ankommer Karlstad C

Såhär första dagen till ära skulle jag tampas med ett av de tåg som i föregående tågplan var ett av de absolut värsta, tåg 643. Förhoppningarna var sådär lagom högt satta för en fungerande körplan till det här året.

Först ut var dock tåg 632 från Oslo till Stockholm som jag tog över sådär lagom halvvägs i Karlstad. Punktlig ankomst, god ståtid i Karlstad för ett lugnt och stillsamt förarbyte och sedan iväg utan större brådska. Lagom brådska kort och gott.

Magkänslan av att detta har potential kom ganska fort, om inte annat efter första tågmötet när möjligheten att komma iväg i rätt tid infann sig. Något man inte direkt varit bortskämd med senaste året.

Vinterväder
Strålande solsken på väg mellan Hasselfors och Laxå

Inte ens efter ett sent möte i Kristinehamn blev det några större besvär utan resan mot Stockholm flöt på fint och med alldeles lagom mycket tempo och begränsat strategiskt tänkande.

Inför hemresan hann jag för en stund börja bli en smula orolig, när mitt tågsätt kom ner sent och med vetskapen om att en rullstol skulle lastas på Stockholm C.

Tågväntan
I väntan på tåg vid Stockholm C

Tack var effektiv personal kunde vi dock komma iväg på tid och trots såväl bråkande vägskydd mellan Gnesta och Flen, omstart av tåget i Hallsberg och fler sena tågmöten så kunde en relativt hyfsad ankomst á -2 noteras i Karlstad.

Inte helt nöjd med förseningsminuter på första försöket, men potentialen finns där. Åtminstone tills något fel blir trasigt och allt går åt helvete då.

Utgångsläget är dock milsvid mycket bättre än det någonsin var i T16 och bara det känns väldigt intressant inför nuvarande tågplan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.