ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Nödvändiga tillval

I samband med att jakten på ny bil närmar sig en än mer seriös och intensiv fas så är det hög tid att börja fundera på vad för utrustning som är absolut nödvändig, vilken utrustning man vill ha och vad man kan vara utan i den nya bilen.

Det är ju fasligt lätt i dagsläget att bli väldigt bortskämd eftersom vår Petronella råkade komma med ett ganska välpackat utförande tack vare diverse erbjudanden i samband med att jag tecknade det avtalet för drygt två år sen. Vissa saker har man ju liksom vant sig med och ser som oumbärliga i sammanhanget.

Precis som i inlägget om jakten på ny bil tänkte jag dela upp detta i tre kategorier, oumbärligt, önskvärt och onödigt. Samtliga med citationstecken kring då givetvis, inget är hugget i sten som så och samtliga ingår i kategorin i-landsproblem, innan någon attackerar mig för detta. Givetvis förutsätter jag att samtliga bilar redan från start är utrustade med kaross, fyra hjul, ratt och säten…

Oumbärligt

  • AC
  • Armstöd fram
  • Blåtandskoppling till stereon
  • Farthållare
  • Färddator, gärna avancerad
  • Isofix-fästen
  • Parkeringssensorer, minst bak, gärna fram
  • Ratt med ljudkontroller
  • Vettig bränsleekonomi

För mig är verkligen en vettig, fungerande och helst ganska enkel blåtandskoppling mellan telefon och stereosystemet ett absolut måste numera. Det är nog så distraherande att sköta eventuella, nödvändiga telefonsamtal via handsfree och alternativet att leva utan detta finns inte. Dessbättre är detta något som inkluderas från start eller till ett relativt lågt pris hos de flesta alternativen vi överväger.

Färddator i någorlunda avancerat skick är även det ett “måste” i min värld, hur skulle jag annars hålla koll på bränsleförbrukning och körsträcka på ett vettigt sätt liksom? I Petronella är det mer eller mindre alltid som återstående körsträcka visas i panelen framför mig och jag förutsätter att detta alternativ kommer fortsätta att gälla.

Parkeringssensor. Jo, jag kan parkera även utan, men det blir så sjukt mycket smidigare med. Absolut minst sensorer bak på bilen, gärna fram också. Värt en hel del!

Bränsleekonomin är det väl ingen vettig som förbiser när de köper bil numer? Man är ju liksom inte gjord av pengar och allra helst inte bränslepengar. Finns roligare saker att köpa än bensin/diesel.

Önskvärt

  • Automatlåda
  • Dragkrok
  • Elstolar
  • Inbyggda solskydd för bakre sidorutorna
  • Larm
  • Sportstolar fram
  • Snygg exteriör färgsättning
  • Xenon/LED frontbelysning

Såväl automatlåda som dragkrok vore absolut trevliga tillägg i kommande bil, men ändå inget som affären står och faller med som sådan. Man klarar sig relativt väl utan dragkrok i de allra flesta fallen och dessutom slipper man bli anlitad som stående flyttchaufför på köpet. Automatlådan är det mest den bekväma delen av mig som önskar, men inget jag betalar vad som helst för att få avnjuta. Dessutom behöver hustrun övertygas i det ämnet med!

Resten av listan är mer ja tack, om jag slipper betala för det! Bortsett från snygg exteriör färgsättning då, där kan jag tänka mig betala extra för nöjet den här gången som kommer, inom rimliga gränser. Sköna stolar i sig är ett måste, men jag betalar inte onödigt mycket för att ha sportstolar vilket i min mening oftast är de skönaste varianterna. Lika så inbyggt solskydd i bakre sidorutorna, vilket vore behändigt att ha för kommande småbarn men får inte kosta vad som helst!

Onödigt

  • Navigation
  • Nyckellöst system
  • Stora fälgar

Visst, det är skitsmidigt att ha nyckellöst startsystem i bilen, det kan jag inte förneka. Men det är inte en bekvämlighet jag betalar extra för att ha. Ingår det så tackar jag gärna för det, men det är inget jag väljer till. Det går alldeles utmärkt att starta bilen med nyckel även 2016 och för all del, 2017 och kommande år framöver från det med.

Stora fälgar är inte på något sätt nödvändigt. Min smärtgräns går någonstans vid 17″ och så länge bilen fungerar väl med 16″ ser jag inget som helst problem i det heller. Så länge det bara är någorlunda snygga aluminiumfälgar är jag nöjd, oavsett fälgstorleken.

Navigation behöver vi väl inte ens nämna? Vem betalar de summorna i tidsåldern av smartlurar av mer eller mindre gigantiskt mått fyllda med kart- och navigationsappar som dessutom har tillgång till ständiga kartuppdateringar?

Det finns garanterat massor som jag glömt, förträngt, inte tänkt på i dessa listor så fyll gärna på med egna små förslag och tips på vad man måste och inte måste ha! Mina listor kan ju faktiskt behöva kompletteras inför stundande offertjämförelser så att jag inte missar något viktigt när det väl börjar blir dags.

Hur är det för er? Finns det något absolut måste i era bilar? Något ni absolut inte kan leva utan?


Föregående

Optimal skärmstorlek?

Nästa

Nu igen…

5 kommentarer

  1. Markus

    Som prylnörd blir det rätt dyrt när man kryssar som man vill och önskar i tillvalslistan. Lätt att bli fartblind och tycka att 8 000 kr för något halvonödigt tillval är en självklarhet. Åtminstone tills man ser det sammanlagda priset. 😉

    Har en hyfsat välutrustad bil idag, men det jag saknar mest är adaptiv farthållare och automat. Så bekvämt! VW har näst intill gjort adaptiv farthållare till standardutrustning, medan många andra tillverkare envisas att endast erbjuda det i den fullspäckade versionen – om ens alls.

    Backkamera är också ett bra hjälpmedel som jag inte vill vara utan. Har både sensorer fram och bak samt kamera på nuvarande bil, väldigt bra i vissa situationer! Går aldrig att få samma överblick bakåt med enbart speglar.

    Annan bekvämlighet, som jag inte ens visste att jag ville ha, är regnsensor och automatiskt helljus. Inte precis jobbigt att slå på torkarna eller blända av, men smidigt ändå när bilen sköter det åt dig. Men, kanske inget jag skulle slänga upp extra för. Android Auto eller annan bra och smidig telefonintegration hade inte heller varit dumt. Dock känns det som att denna typ av teknik i bilar blir omodern långt innan resten av bilen.

    Bränsleekonomi i all ära, men för mig som inte kör mer än max 1500 mil per år känns det inte så prioriterat att jaga deciliter. Andra kostnader svider mer och när man vaskat fram intressanta bilar enligt övriga variabler, är skillnaden i förbrukning troligen marginell i praktiken. Knappast att man står och väger mellan en snåldiesel eller en V12. Dessutom upplever jag att snåla motorer framförallt är snåla i EU-körcykeln. När man trampar på i verkligheten är skillnaden inte lika markant.

    Vilken utsvävning detta blev!

    • Kul med en ordentlig utsvävning! 😀

      Adaptiv farthållare kan jag tänka mig blir ett måste när man väl vant sig. Tanken på det har slagit mig många gånger och då framförallt tanken på hur sjukt smidigt det skulle vara på motorväg exempelvis, bara man hittar någon bra framförvarande bil att haka på. Försöker därför undvika att prova på det för att inte skapa mig ett behov…

      Jag förstår även tanken med backkamera, men tycker det nog ändå går minst lika väl med bra parkeringssensorer. Oftast åtminstone. Knappt så man minns hur parkerar en bil utan sensorer längre!

      Regnsensor har jag faktiskt helt och hållet glömt. Det är något jag har i dagsläget och som faktiskt är sjukt smidigt att använda sig utav. Inte många gånger jag behövt styra manuellt istället för att låta sensorn göra sitt jobb. Har hänt någon gång i väldigt lätt regn och någon gång i extremt hällregn, när jag önskat mer fart på viftarna än vad sensorn tycker.

      Android Auto och Apples motsvarighet är faktiskt inkluderat på Opeln och jag är bra nyfiken på att se hur det fungerar i praktiken. Däremot är det som du säger, en teknologi som riskerar bli utdaterad väldigt omgående. Dessutom är det många telefontillverkare som redan idag är usla på att uppdatera sina produkter och biltillverkarna är väl knappast kända för att vara bättre?

      För min del är nog bränsleekonomin i grunden viktig för att uppmuntra mig själv till en bättre inställning till hur jag kör. En snål bil uppmanar mig till att envist försöka köra snålare medan en törstig bil gör att det känns som det kvittar i slutänden. Sen att publicerade uppgifter är ren fantasi är ju en helt tragisk historia i sig och jag kan inte förstå hur det kan få fortgå? För egen del ligger jag omkring 10-15% över publicerade uppgifter för blandad körning och jag har en känsla av att det är ganska hyfsat överlag jämfört med andra bilar.

      Tack för din utförliga kommentar! Jag uppskattar det mycket 🙂

  2. Fint, inspiration för ett kommande blogginlägg men rent generellt håller jag med dig om det mesta!

    För mig har automatlåda, automatisk klimatanläggning och blåtandskoppling till mobilen hög prio (där blåtanden känns som standard i de bilar vi tittat på). Parkeringssensorer känns lite som standard också, i alla fall bak men fram är ju en fin bonus. Armstöd är fina grejer, elmanövrerade stolar också men inget krav. Har även börjat vackla på dragkrok, vi kör cyklar en gång per år typ. Larm? Är inte det standard?

    …och så navigation, så sjukt meningslöst 2016 och framåt. Likaså känns bilens “underhållningssystem” på ett sätt för är det något som kommer att kännas utdaterat om ett år så är det just den biten. Därför nöjer jag mig med en display som visar låtar, artister, inkommande samtal och sånt. Vare sig mer eller mindre faktiskt, eventuellt lite färddata också vore väl trevligt.

    Men ja, det får nog bli ett inlägg om det här. 🙂

  3. Stefan

    Farthållare, luftkonditionering och elektriska fönsterhissar samt antisladdsystem är väldigt behagligt att ha. Något som många glömmer bort är om det möjligt att enkelt koppla in extraljus på bilen. Många moderna fordon idag har radaraggregat i grillen som en del av säkerhetssystem, dock omöjliggör detta allt som oftast montage av stora extraljus och man är förpassad till små extraljusramper med framförallt kort räckvidd. Och extraljus är enligt mig ett måste på en bil idag då ljuset ofta är väldigt klent!

    • Extraljusens vara eller icke vara beror ju mycket på hur man kör. På vår gamla BMW var det fullgott helljus redan från start tack vare Xenon-lampor och där kände jag aldrig något behov av mer ljus.

      Än har jag inte haft tillfälle att testa hur det är på Skodan, men jag inser dess begränsningar från start i och med att det är klassiska lampor i den. Tycker nog dock radarn ger oss mer värde än extraljus med den körningen vi normalt ägnar oss åt.

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: