Sådär för en halv evighet eller två sedan så tog jag upp ämnet om min vid det här laget antika Android-app Uppgift till förare som finns på Google Play butik. En app skriven 2010 vilket i den tekniska världen är minst ett par livstider eller två bort. Appens uppgift är att räkna ut lite smått och gott för lokförare (eller andra tågsättsklargörare för den delen…) och innehåller en och annan antik fras som dog med gamla goa SÄO för många år sedan.

Senast jag tog upp ämnet i fråga så var jag alltjämt inne på att uppdatera appen, eller egentligen mer korrekt, släppa en ny, uppdaterad version.

Efter det, ja, så har det kort och gott inte hänt värst mycket mer på app-fronten.

Däremot så har jag tagit mig tid till att uppdatera den webbaserade varianten och rent av gett den ett helt nytt hem på en egen domän. Helst av allt hade jag velat ha det under en .se-domän, men den var upptagen sådär snyggt och prydligt. Istället fick den på på adressen UTF.nu vilket ju trots allt inte är fy skam det heller. Eller så är det åtminstone en klen tröst…

Hur som helst, så tänkte jag mest av allt annonsera ut att fortsatt utveckling främst kommer att riktas på denna webbtjänst istället för appar. På gott och ont.

Främsta fördelen är att sidan fungerar (förhoppningsvis…) lika bra på alla modernare typer av enheter, oavsett om de kör Android eller iOS. I teorin fungerar den även alldeles utmärkt även på Windows Phone-enheter, men detta har jag helt enkelt inte kunnat testa riktigt än eftersom jag inte har någon sådan enhet.

En annan fin finess är att sidan är skalbar och fungerar därmed fint både på mobila enheter såväl på en fullstor dator. Även detta delvis i teorin eftersom jag inte har hunnit med att testa alla former och färger av upplösningar.

Nackdelen är väl främst av allt att en webbtjänst aldrig blir fullt så smidig som en app som kan fungera oberoende utav uppkoppling och omvärld. Dessutom blir det en smula mer känsligt eftersom inga webbhotell kan garantera 100% upptid 24/7.

Personligen och det är i första hand min åsikt som räknas, så tycker jag ändå fördelarna överväger nackdelarna som det ser ut nu. Förhoppningsvis så håller användarna med även de…

Tanken är nu inte bara på att kunna hålla funktionerna uppdaterade utan kanske även vidareutveckla det hela med ytterligare finesser. Bland annat så har möjligheten att få fram STH baserat på bromsprocent tillkommit, något som kan vara smidigt eftersom modernare ETCS-paneler jobbar med just bromsprocent och inte retardationstal likt gamla ATC2.

Så, jag tar i all småskalighet emot tips och önskemål på funktioner för mitt lilla pågående projekt, ett projekt som firar sådär 7 år i år…