Håll i er, för nu väntar något så oerhört ovanligt som ett inlägg som rör jobbet. Just för att jag idag gör något som inte direkt hör till min vardag som så. Något värt att skriva om lite mer sådär.

Idag har det nämligen vankats något som kallas linjekännedom, d.v.s. att åka en sträcka för att se den med egna ögon och få en uppfattning om hur den ser ut och vad som finns att förvänta sig på vägen. Detta är något man normalt gör om man skall börja köra på en ny sträcka, för att man skall kunna vara någorlunda hemtam när man kör på egen hand.

Dagens omgång linjekännedom har dock inte riktigt haft det syftet. Utöver min lokförartjänst så är jag ju som beskrivet tidigare även trafiksäkerhetshandläggare för lokförarna både i Karlstad och Göteborg. Detta innebär att jag får in rapporter från linjer som jag själv inte kör till vardags och som jag då tänkte kunde vara trevliga att besöka.

Så, för dagens utflykt så har det fått bli en sväng på den bana som kallas för Kust till kustbanan, från Göteborg till Kalmar eller vice versa om man så föredrar detta. En nätt liten sväng á 4 timmar med klassiskt lokdraget tåg tvärs över ett idag tämligen grått landskap.

Samtliga av dagens bilder är tagna med en Sony α7 II med Zeiss Loxia 2/35.

Karta över sydvästra Sverige

Resan från Göteborg går via bland annat Borås, Värnamo, Alvesta, Växjö och Emmaboda innan man kommer fram till Kalmar. Stundvis på närmast antikt skarvspår, stundvis på tämligen snabba spår igenom skog och mark. Uppehållen är relativt många och antalet hastighetsförändringar tappade jag ganska raskt räkningen på.

Lokförare under uppehåll

Fokuserad kollega tar hand om ett av alla uppehåll längs med vägen i en klassisk Rc6-scen. Kanske inte direkt en av de mest moderna arbetsmiljöerna, men ack så driftsäker! En sådan här dag så uppskattas även den ordentliga biträdesstolen lite extra för mig som snällt åker med vid sidan av.

Tåg 344 i Kalmar

Väl framme i Kalmar så görs rundgång på tågsättet och här ses det strax innan avgång åter mot Göteborg igen, där undertecknad även befann sig ombord mellan Kalmar och Alvesta. I Alvesta blev det tågbyte för vidare färd söderut mot Malmö med flaggskepp X2000.

Eftermiddagsfika på X2000

Platsen för dagens sammanfattning, plats 51 i vagn 2 på SJ snabbtåg 10537 mot Malmö, komplett med lite inhandlat eftermiddagsfika från bistron och lite tågwifi för underhållning och bloggande.

Väl framme i Malmö vankas en hotellnatt för att i morgon avnjuta Västkustbanan upp mot Göteborg igen, innan det så småningom blir till att återvända till Karlstad och den efterlängtade flickvännen igen.