ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Nordkap…

Jag kan inte riktigt sätta fingret på det, vad det är med just Nordkap som lockar så mycket som mål för en närmast episk roadtrip. Men lockad är jag, Mer än någon av de andra alternativen. Trots att det är tveklöst det målet som är längst bort, eller kanske just därför? Jag menar, vilken episk roadtrip ligger ett par timmar bort?

Rakaste vägen till Nordkap, via E4an mestadels, ger ett avstånd på en hint bortom 190 mil. Enkel resa. Den vägen jag är mest sugen på, den bär av igenom Norge och E6an. Avstånd? 225 mil lite drygt. Förutsatt att man inte tar någon avvikelse här och var då.

Totalt alltså en bra bit över 400 mil om man åker igenom Norge upp, sedan via Sverige hem igen. Kan väl helt klart klassas som en ganska episk roadtrip kort och gott? Att jag sedan förbrukar i stort ett en tredjedel av min körsträcka för året, det är en helt annan grej.

Frågorna är ju dock ganska många runt allt detta, varav den största egentligen rör väder och då främst temperaturer. Jag är inte ens minsta lilla lockad av att köpa och lägga på vinterdäck i mitten av september. Vid det laget rör det sig åtminstone om 1-2 månader innan de faktiskt behövs här hemma. Visserligen hade jag tänkt mig friktionsdäck istället för dubb för den här gången, men ändå.

En annan grej är ju hur långa etapper man skall/bör/orkar ta?

Jag har ju i en liten snabbplanering funderingar på att på dag 1 köra Karlstad – Trondheim, styvt 60 mil. Dag 2 sedan Trondheim – Narvik på stadiga 90 mil för att avsluta med dag 3 och Narvik – Nordkap på lilla lagom 74 mil sådär. Detta då främst för att det hela inte skall dra ut på det hela alltför många dagar helt enkelt.  Jag har dessutom kört över 100 mil på en dag förut, om än i något yngre skick då.

Hemresan kanske man rent av klarar på ett än mer brutalt sätt, Nordkap – Haparanda en dag, Haparanda – Karlstad nästa? Fast det är 74 respektive nära 120 mil. Tufft.  Alternativet är ju annars ytterligare en paus någonstans längs med E4an, kanske runt Höga Kusten? Annars finns ju alltid alternativet med inlandsvägen också. Pauser i säg Gällivare och Östersund på vägen ner? Samtidigt är detta en roadtrip som inte direkt är billig på något sätt och vis, så alla insparade övernattningar längs med vägen är tacksamt.

Bara lite snabbt räknat på ren bränslekostnad för säg 230 liter bensin, så hamnar man ju på över 3000 kr. Tillkommer gör ju då även någon form av föda längs med vägen, en hälsosam dos roadtrip-kaffe (ungefär lika många liter som bensin) och därtill då övernattningar i någon form. Just för en sådan här tripp har jag inte direkt några krav på femstjärniga hotell längs med vägen, utan en enkel säng duger gott för min del. Just biten med övernattningar är väl det som mer än något kräver sin dos av research i förväg, för att hitta rimliga priser på inte alltför avlägsna platser. Detta förutsätter ju dock att man har en liten humm om hur man vill köra och att man faktiskt håller sig efter det också. I värsta fall kan man ju även övernatta till bilen, även om det knappast är önskvärt på något sätt.

* * *

Andra funderingar i ämnet episk roadtrip är ju givetvis vilken nivå på de tekniska leksakerna som man skall släpa med sig? Kamera är ju så självklart så det finns ju närmast inget behov av att ens nämna det högt. Men sedan då? Dator är ju en tanke, för att hålla blogg och omvärld uppdaterad om hur det hela går. Har fundering på att skaffa hållare för iPad mini till bilen, för att helt enkelt få lite större skärm för navigering och snabbt kunna kolla upp allt och inget längs med vägen, dessutom kan man med gott samvete fylla den med musik alá Spotify för att inte ens behöva tänka tanken om att hitta radiostationer.

En GoPro monterat någonstans i kupén skulle ju vara skoj. Kunna göra en time-lapse utav hela körningen upp sådär? Fast då var det ju det där med nödvändiga investeringar till färden också. Bättre begagnad kanske kan vara något. Om nu inte kan hitta någon som vill låna ut en d.v.s.

Samtidigt skall man ju helst av allt lyckas få med sig allt också. Utan att det tar upp hela bagageutrymmet eller för den delen, tar trekvart att få med sig in på övernattningar. Bara ämnet laddare för alla prylar är ju ett helt kapitel för sig.

* * *

Ett helt annat ämne är ju om huruvida man vill göra denna resa på egen hand eller om sällskap vore att föredra? Vart finner man i så fall frivilliga som kan tänka sig att medfölja på en sådan galen tur, mitt i september när de flesta andra jobbar för fullt igen?

Samtidigt finns det visst värde i att göra detta på egen hand med, inte för att jag inte uppskattar sällskap så att säga, utan mer för att jag inte direkt har något emot att ge mig av på galenskaper på egen hand.

Det vore ju faktiskt inte helt dumt att ha sällskap med körkort dock, kunna dela körning och kostnader med. Med en halvering av bensinkostnaden skulle man ju kunna köpa en jävla massa minneskort och en bättre begagnad GoPro som sagt.

* * *

Kort sagt finns det massor att överväga och planera för. Om det nu ens blir av då. Men jag vill åtminstone och är ganska övertygad om att just Nordkap kan bli ett ruskigt bra mål för turen.

Tur det är en bra stund kvar innan september och semestern är här…


Föregående

Äntligen – dag 185/365

Nästa

Sjukling – dag 186/365

12 kommentarer

  1. Susanne

    Jag tänker friluftskök, kaffepress och termos. Eller om du nu vill vara mer avancerad än så, så finns det handpumpar för espresso och allehanda kaffeattiraljer som ger dig billigare och godare kaffe än mackkaffe. Det ger ju dessutom ypperliga tillfällen att beskåda den natur som du susar förbi.

    PS. Det är ganska mysigt att laga mat på ett sådant kök också. DS.

    • Jag skulle nog säga att jag är öppen för nästan vad som helst för att få mitt kaffe till rimligt pris. Har rent av även tänkt tanken om pulverkaffe, men riktigt så långt kanske man inte ska gå?

  2. Susanne

    Den vägen ska man nog inte slå in på nej. Semestern är ändå till för att njutas på…

  3. Glädjedödare Jan L kommer in: Det där med att köra 90 resp 74 mil på en dag ställer jag mig tvivlande till. Vi talar om Norge – inte Sverige. Snitthastigheten på norska E6 blir inte vad den blir på andra håll. Mycket kan man säga om det rika oljelandet, men lagt pengarna på vägbyggen har de dock inte gjort.

    Hemvägen däremot blir lättare. Kör Nordkap-Lakselv-Karasjok och sedan genom Finland via Kautokeino och Muonio. Haparanda behöver man inte köra till om man inte vill. Gena vid Kolari över Pajala och ner till Töre så blir det kortare. (Vi har kompisar som bor på östra sidan av Porsangerfjorden, den som går in öster om Nordkap, så vi har kört där flera gånger).

    Men i övrigt: åk för tusan!

    • Tack för åsikterna! Är också ganska inne på att det behöver bli någon mer natt på vägen upp faktiskt. Frågan är bara vart?
      Upp till Trondheim bör gå utan besvär på dag 1, trots norska vägar. Men sedan är frågan om Mo i Rana kan vara något, efter sådär 47 mil och därefter Narvik. Eller om man bör pusha lite mer på dag 2 för att kunna ta någon mer nordlig paus än Narvik innan Nordkap?

      Era vänner öster om Porsangerfjorden har för övrigt inget att säga om septembervädret? Fixar man det med sommardäck eller är det bara dumdristigt..?

      • Problemet med vännerna i norr är att de just nu är på en flodkryssning på Mosel eller Rhen, jag har glömt vilket…

  4. Du får gärna låna min GoPro 3a black edition med tillhörande sugproppsfäste och stort minneskort om du vill! Ett tips efter något som jag lärt mig av diverse roadtrips är att inte ta för långa sträckor, det kan vara lockande om tiden är knapp men man hittar alltid något på vägen man vill stanna och göra eller se på, eller rent av trevliga människor att umgås med och då är det surt att ha ett superpressat tidsschema… Hör av dig om du vill låna kameran så löser vi det. Tänkte ta en tripp över till Karlstad i sommar med båten, kanske kan ta en kaffe eller något då?

    • Det vore jättebussigt Rickard! Har lånat en Hero2 utav en kollega nu några dagar för att prova på time-lapse och jag tror helt klart det kan vara en grej faktiskt. Ska kika lite mer på etapper om 50 mil eller så i Norge, väntar på material från Visit Norway för att se vart det finns lämpliga boenden på vägen upp också, vad verkar från hemsidan så kryllar det inte av det längs E6an direkt.
      Kommer du uppöver så säg gärna till, så styr vi upp kaffe tycker jag! Bor i närheten utav Inre hamn här, där det finns gästhamn bland annat. 🙂

      • Rickard Forsberg

        Det låter bra! Känns som du har rätt bra koll på kaffet i Karlstad!

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: