Toppklass

Ja, det blir kort sagt en vända till om bilar, privatleasing, beslutsångest och provkörningar som går in i kategorin ”ordentliga”, så alla ni som tröttnat sedan länge fortsätter med fördel bortom detta inlägg. Ni andra tar er an allt detta på egen risk.

Nåväl, så som jag nämnde i det ursprunliga inlägget om provkörningar så hade jag förhoppningar om en lite längre provkörning utav Mercedes-Benz A-klass, A180 CDI då närmare bestämt. Med lite längre så menar vi även ganska mycket längre. Tack vare en mycket hjälpsam säljare på Veho Bil så gick just detta att ordna lagom till gågna helgens planer, som innefattade en natt i mina föräldrars stuga i skogarna runt Sågmyra, följt av ett dop i Hille kyrka strax norr om Gävle innan färden hemåt styrdes igen. Nära nog prick på 80 mil totalt sett, fånigt nära faktiskt.

Så, fredag eftermiddag kom och jag hämtade upp bilen, fulltankad och fin. Efter att ha klurat ut hur man kopplade ihop bilstereo och mobiltelefon via blåtand så bar det iväg hem för att hämta packning innan färden norrut längs med Rv63 och Rv26 påbörjades.

Som jag skrivit tidigare så känner jag mig omedelbart helt hemma i A-klassen, det är något alldeles särskilt med att ta plats bakom ratten och vrida på nyckeln. Detta kan gott och väl vara färgat utav den fascination för just märket Mercedes som jag haft i många, många, många år och som dessutom varit lite utav ett drag även hos andra delar av min släkt. Det kan också mycket väl vara något särskilt med den här bilen, det är svårt för mig att avgöra.

Mercedes-Benz A180 CDI

Utöver att jag känner mig väldigt hemma innuti bilen så måste jag även säga att jag tycker den är ruskigt snygg utifrån med, ett inte alltför litet värde i hela bedömningen. Dessutom är den ganska lagom stor för mina dagliga behov, d.v.s. ingen direkt avancerad packning. Bara jag får plats med mig själv och med sonen och kan kasta in en väska eller två i skuffen för lite långkörning så är jag mer än nöjd.

Innan jag var framme i stugan hade jag även hunnit på att prova på att bara plöja landsväg med farthållare såväl som snirkla runt omkring lite i den enorma orten Leksand såväl som att avnjuta lite kurvigare länsvägar i skogarna mellan såväl Vansbro och Leksand som Leksand och Sågmyra. Bilen gör mig knappast besviken på någon punkt, inte det minsta. Istället är jag alltjämt imponerad över hur gôtt man åker på landsvägen och hur tacksam den är genom kurvigare landsvägar, som ett strykjärn!

Efter fredagens 25 mil så kände jag mig inte minsta lilla less på bilkörning utan såg istället fram emot de 50+ mil som lördagen skulle bjuda på. Det är långt ifrån alla bilar som erbjuder den känslan av längtan tillbaka till ratten.

Mercedes-Benz A180 CDI

Lördagen började med en kort sväng över till Borlänge för att låta syster putsa till frisyren en smula, innan det vankades en omgång biltvätt på närmaste ”tvätta-själv-ställe”, helt enkelt för att snygga bilar förtjänar att vara ordentligt rena också. Därefter blev det en första dos av landsväg/motorväg på färden mot Gävle där dagens dop skulle hållas. Här var även sonen med i baksätet för att se så inte han är alltför missnöjd med bilen i fråga, hans åsikter väger trots allt en del hos mig. Något särskilt sade han inte även om han på fredagskvällen uttryckte viss fördel till den Volvo V40 vi åkte runt med helgen före.

Med dop av nya lilla kusinen Astrid avklarat så var det bara att packa sig in i bilen igen och styra åt sydväst, här skulle nu dryga 35 mil av Rv56 och E18 plöjas under sådär 4,5 timme. I med farthållaren på lagliga hastigheter och iväg det bar. Via lite depåstopp i Hedesunda och Västerås så kom jag då slutligen åter till Karlstad och kunde så småningom även parkera upp bilen hos handlaren efter att först ha besökt en mack på vägen dit.

Tankning

Just den här provbilen var som sagt en diesel, A180 CDI, vilket egentligen inte är riktigt vad jag hade tänkt mig. Den kostar nämligen 200 kr extra per månad jämfört med bensinvarianten. Däremot, sett över hela leasingperioden, så lönar den faktiskt sig sett till totalsumman på just A-klassen. Dels tack vare lägre förbrukning, dels tack vare att den under hela perioden är skattebefriad. De där extra kronorna per månad är ju dock de som märks, så jag är bra kluven i frågan diesel eller bensin. Det skall dock tilläggas att den körningen jag normalt gör, bortom galna roadtrips, den är inte särskilt lämpad för just diesel…

På frågan om denna ordentliga provkörning gjort att jag kunnat bestämma mig för hur jag vill ha det, så är svaret ett ganska klart nja. Det enda jag egentligen har kommit fram till är väl att just V40n är tämligen struken från min lista. Inte för att Volvo gjort en dålig bil, utan mest för att det är en Volvo.

Jag hade ju även en tanke på att provköra Audi A3 utöver de bilar jag tidigare räknat upp här i bloggen. Men det tycks väldigt mycket som att Lecab här i stan inte är värst intresserade utav att göra bilaffär faktiskt. Slängde ju iväg en intresseanmälan om provkörning förra söndagen. Fick svar på onsdagen, blev lämnad med frågan i luften om det fanns någon tid idag som kunde passa för provkörning vid senaste kontakten i torsdags. Inte direkt imponerande.

Så, ja, frågorna som snurrar oändligt och konstant i mitt huvud är väl just nu BMW eller Merca? Diesel eller Bensin? Privatleasing eller bilpool? Behöver jag ens säga att jag haft huvudvärk ett tag tack vare detta?

Beslutsångest var bara förordet…

2 svar

  1. Markus

    Ungefär samma erfarenhet av Lecab när jag var där inför mitt bilköp i våras. Med tanke på attityden förstår jag inte att de säljer så många bilar.

    Frågan är vilken service man får när man kommer med ett garantiärende, när man knappt orkar engagera sig för att sälja en ny bil till en kund? Fick dessutom ett skambud på min gamla bil, mer än 20 000 kr lägre än vad övriga återförsäljare erbjöd. Detta i kombination med rykten om motorras och krånglade DSG-lådor gjorde att jag valde bort VAG.

    1. Mycket märkligt beteende som går igen hos flera VAG-handlare. Har hittills träffat på en som inte var katastrofal. En. Men det var på gränsen också.

      Tur både Mercedes och BMW-handlarna är desto mer intresserade av att göra affärer då, kompenserar för VAG-ointresset!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.