ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Beslutet..!

Så, efter ett antal veckor av våndande, räknande, provkörande (inte så jobbigt direkt) och funderande så var det slutligen dags att faktiskt ta ett beslut, göra något av alla funderingar och uträkningar. Köra lite smått på magkänslan och kasta sig ut för stupet, eller något.

Som alltför bekant vid det här laget började det med mina bilbryderier här i början av juni, ett försök att sätta ord på alla tankar och funderingar jag haft ett längre tag om det här med mitt bilägande. Därefter vankades det provkörningar av Volvo V40 och Mercedes-Benz A-klass för att komplettera körningen jag gjorde i höstas med BMW 116i.

Både Volvo V40 och Mercedes A180 CDI kördes sedan i mer ordentlig och grundlig form, den ena tack vare bilpoolen jag är medlem i, den andra tack vare en hjälpsam säljare på Veho bil här i stan. Båda bilarna var ju givetvis bra, vilket man även kan förvänta sig i den klassen och det var väl något som knappast gjorde saken lättare…

I ett försök att få till en provkörning av Audi A3 kontaktade jag även Lecab bil, först via hemsidan och sedan via e-postkontakt. En kontakt som upphörde mitt i en dialog för två veckor sedan. Frågan om vilken tid på efterföljande måndag som skulle passa dem bäst för provkörning står alltjämt obesvarad. Därmed var den bilen och den återförsäljaren struken från listan av potentiella kandidater.

Kvar stod alltså den vettiga (Volvo V40), den sportiga (BMW 116i) och den lyxiga (Mercedes-Benz A180).

Den första av de tre erbjuder med lätthet det rimligaste erbjudandet ekonomiskt, med 2885 kr/mån för totalt 4500 mil/36 mån, inklusive försäkring. Svårslaget.

BMW i sin tur erbjöd också försäkring inbakat i månadskostnaden och för 2995 kr/mån får man alltså 3000 mil/36 mån.

För Mercedes fick man istället teckna försäkring utöver månadskostnaden på 3095 kr/mån för 3000 mil/36 mån.

Så, tveklöst är då alltså Volvo V40 det minst oekonomiska av de tre ovanstående alternativen och Mercedes-Benz det mest oekonomiska. BMW glider in lite sådär på räkmacka i mitten av allt.

Nu är ju då jag inte direkt den som är helt känd för att ta de mest ekonomiska besluten alla gånger, även om jag garanterat räknat alltför många gånger på det hela. Därmed kunde vi alltså stryka Volvo ur ekvationen.

Därmed stod slutstriden mellan Mercedes-Benz och BMW, A180 mot 116i. Tysk mot tysk. Stuttgart mot München.

För att sätta de två återförsäljarna lite smått på prov så skickade jag iväg en hög med frågor gällande just privatleasingen, dels för att få svar på just mina frågor, dels för att se hur lång tid det tog att just få svar. Det var i måndags förra veckan.

Autowåx Bil svarade dagen efter på ett tillfredställande sätt och redan samma dag fick jag även svar på följdfrågor till det första svaret.

Svaret från Veho Bil väntar jag alltjämt på.

Visst hade jag här kunnat gjort det enkelt för mig, ringt upp, frågat via telefonen. Kanske rent av bemöda mig med att besöka firman i fråga. Men jag tycker faktiskt att när vi skriver 2014 så kan man gott förvänta sig svar på frågor även via e-post utan större fördröjning.

Med A-klassen i lite minskande intresse bar det istället av ut till BMW för att klämma och känna lite mer på 116i och det blev rent av att även provköra just BMW 116i med M-sportpaket som nu ingick även det i månadskostnaden om 2995 kr/mån.

Trots viss oro visade det sig att M-sportpaketet inte alls likt Volvo V40 gav sämre åktur, snarare tvärt om. Jämfört med originalfjädringen på 1-serien så erbjöd den sänkta fjädringen rent av på en bättre åktur och en mer stabil upplevelse i stort.

Efter ett besök hos säljaren inne på Autowåx gick jag hem med en än större beslutsångest än någonsin, mer än lovligt sugen på en Estorilblå BMW 116i som med 3000 mil/36 mån skulle kosta mig 3170 kr/mån.

Idag återvände jag dit…

BMW 1-serie M-sport… och efter drygt 45 minuter gick jag ut med ett kontrakt. Ett kontrakt på en Alpinvit BMW 116i med M-sportpaket och 4500 mil/36 mån för 3245 kr/mån. Valde alltså bort den läckra Estorilblå färgen till förmån för möjlighet till längre körsträcka.

Visserligen körde jag förra året knappt 1000 mil på helåret sett, men det var med en gammal bil som var tämligen törstig. Det här är något helt annat, en snittförbrukning på runt 5,5 l/100 km istället för 8,5 l/100 km. En ny bil. Längtan efter vägen kommer knappast minska. Risken för att köra mer är alltså överhängande. Därmed kändes det mer värt att satsa på längre körsträcka än metalliclack.

Jag kan dock lova att känslan är sjukt bisarr just nu. Tidigare har jag inte haft mer än rena drömmar om att kunna sitta där och teckna avtal för en helt sprillans ny bil. Det har liksom aldrig riktigt kännts aktuellt som så. Plötsligt så är det gjort? Plötsligt har jag en bil beställd som skall byggas efter mina specifikationer!? Om drygt 6 veckor är det alltså tänkt att jag skall hämta ut en bil som ingen annan kört!?

Sjukt! Galet sjukt!


Föregående

Vardagslyx – dag 177/365

Nästa

Byggarbetsplats – dag 178/365

13 kommentarer

  1. Andreas

    Grattis till “köpet”! Då jag själv funderar just på samma bilar är jag lite nyfiken på vilka slags frågor resp. följdfrågor som du ställde och såklart även svaren.

    • Hej och tack! 🙂

      De frågorna jag ställde var som följande, inklusive de svar jag fick från Autowåx, Veho Bil i sin tur har som skrivet ännu inte svara på dessa frågeställningar.

      Det jag är intresserad av är BMW 116i som ni just nu har kampanj på för 2995 kr inkl försäkring. Gäller det försäkring för hela leasingperioden eller bara en begränsad tid?
      Fram till mitten juli så ingår försäkring om man beställer (sedan dess utökat till 31 augusti för 116i)

      Vad ingår egentligen i serviceavtalet respektive garantierna för bilen? Är det endast de regelbundna servicetillfällena eller är det även oförutsedda problem som kan uppstå?
      Det är fri service på bilen och nybilsgaranti 2 år sista året står kund för skada om det uppstår alt att det blir en goodwill beroende på vad det är för skada

      Möjlighet att ändra körsträckan i efterhand? Hade tänkt mig 1000 mil/år eftersom jag i dagsläget inte kör mer än så, men 3 år ändå en ganska lång tid, vad händer om man skulle behöva utöka detta?
      Körsträckan bestäms från dag 1 kör man över kostar det 12.50kr milen. Så jag rekommenderar att man från början tar en högre sträcka då det inte rör sig om mer än några hundra kronor

      Uppsägning av leasingavtalet i förtid? Finns det möjlighet att göra detta vid oförutsedda händelser som påverkar betalningsförmågan, exempelvis om man skulle ha oturen att bli långtidssjukskriven? Vad rör det sig då om för kostnad?
      Skulle man mot förmodan behöva bryta det är det 35% av kvarstående kostnad som måste betalas

  2. Är det nu man säger grattis? 🙂

  3. Markus

    Grattis! Funderade själv på leasing, verkar rätt bekvämt – i synnerhet om både försäkring och service ingår. Det blev dock ett “traditionellt” köp för min del, gillar inte att vara bunden under så pass lång tid. Skönt att enkelt kunna sälja/byta bil om man får andra behov i framtiden.

    • Just bindningstiden var helt klart ett av de största områdena där jag hade misstankar om, men det går att komma ur avtalet om än till en viss kostnad, om oförutsedda saker skulle ske! Det fick duga för mig i slutänden! 🙂

  4. Janne Hansson

    Intressant läsning om dina funderingar. har själv en Skoda Octavia på privatleasing som jag är nöjd med och som hyran går ut på hösten 2015. Fundera då på att gå över till någon av de du kollat på så det skall bli intressant att följa din upplevelse av 316i då 316//318d är en intressant vagn.

    • Kul att du uppskattar det! Notera dock att det är 1-serien jag kommer köra, 116i! 🙂

      • Janne Hansson

        Fort och fel….. Givetvis menar jag 116/118.., ( Skäms… )
        Intressant att följa dina tankar i alla fall.

  5. Calle

    Grattis till BMW valet! Du kommer säkert att bli nöjd med bilen. Själv köpte jag en 320D av Jonas på Autowåx för två år sedan, och jag är verkligen nöjd med bilen. Ligger något i detta med Tysk ingenjörskonst och kvalitet. Sen får jag även hålla med dig om att kontakten med Autowåx och för min del Jonas, var någon som jag fick förtroende för och var helt nöjd med.

    Min bil är även den Alpinvit, och jag är mycket nöjd med färgen som när den är rentvättad är mycket fin.

    • Tack! Det var faktiskt just Jonas jag hade mest med att göra med, även om hans kollega Kristina hjälpte till med svaren på mina frågor från början. Allt i allt ett riktigt trevligt gäng där inne som gladeligen hjälpte till med allt och inget! 🙂

Lämna ett svar till Dryden Avbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: