Oavsett vilken del av kollektivtrafiken man jobbar inom, så innebär de samtliga att man har något udda arbetstider, eftersom kollektivtrafiken till stor del har som syfte att flytta människor till sina respektive arbetsplatser och möten när kontorstiderna börjar dra igång på dagen.

Detta innebär ju då att för att kunna köra ett tåg som går ungefär när stora delar av landet just stängt av väckarklockan, kanske snoozat en stund omfamnad av sängens värme, så måste man gå upp en liten stund tidigare.

För min del ringde väckarklockan idag 04:00, i det där gränslandet av vad som rimligen kan kallas morgon överhuvud taget. Det är inte nämnvärt skönt att slita sig från sängen den tiden på dygnet, det lär det nog aldrig bli ärligt talat, men ändå skall det göras.

Efter tandborstning, påklädning och snabbt frukostfixande börjar sedan arbetsdagen kl 04:48 med att klargöra tåget som skall gå från Stockholm C kl 06:25. Innan avgångstiden från Stockholm skall det kontrolleras att alla tågets funktioner såsom dörrar, belysning, toaletter, brandlarm och övriga säkerhetsrelaterade aspekter fungerar såsom de skall.

X55 3356 på spår 15 i Hagalund

Med allt detta avklarat går sedan tåget ner till serviceplattformarna just norr om Stockholm C där ombordpersonal möter upp samt att tåget furneras, d.v.s. mat och dryck lastas ombord inför dagen. Detta sker redan innan klockan hunnit slå 06:00 och alltså fortfarande innan vad många ens anser vara morgon.

Precis som vid de allra flesta tillfällena gick allt det här mycket smidigt tillväga och helt enligt tidtabell kunde vi lämna Stockholm C kl 06:25 i riktning mot Karlstad. En liten konstpaus gjordes på väg över Tegelbacken på grund av lite tågkö denna måndag, innan färden fortsatte vidare västerut.

På väg över Årstabron kunde man få njuta av dagens första riktiga solstrålar, endast ett fåtal minuter efter att solen orkat sig upp över horisonten. Just en tidig soluppgång en klar dag gör allt mycket lättare när man skall upp långt innan vad som borde vara rimligt!

Soluppgång från Årstabron

Tacksamt nog höll det klara och vackra, om än något kalla vädret i sig hela vägen hem till Karlstad och även fortsatt så nu under dagen. Visserligen en klar nackdel när man gjorde ett försök att ta en liten gubbvila efter jobbet, men till stor fördel när det kommer till att ladda D-vitaminer och utöka vårkänslorna!

Det är allt en rätt märklig känsla ändå, att vandra omkring i den egna lilla världen man finner sig i under klargöringen sådär i gränslandet mellan natt och morgon. Skulle någon utomstående beskåda det hela vore det förmodligen en rätt lustig syn, för i ett närmast robotlikt stadie vandrar man runt sitt tågsätt på insida som utsida, tittar högt och lågt och utan att egentligen tänka på det, känner igen när saker och ting inte ser ut som de bör och ska.

Personligen gillar jag faktiskt den här stunden på turen, när man gör i ordning sitt tåg i lugn och ro. Delvis är det en form av trygghet i att veta exakt vad man gjort och att det är gjort, delvis även en viktig repetition av vart man hittar allt på tåget.

Helst skulle jag dock se att klockan kunde vara något annat än mitt i natten när man klargör bara, men så länge som folk envisas med att vilja vara på plats vid kontorstid så lär jag och alla mina kollegor inom kollektivtrafiken få fortsätta gå upp före såväl tupp som sol för att förbereda dagen.