Motströms

BMW 523iA på 16"-fälgar styling 48

Normen för bilar på senare år har ju som bekant vandrat allt mer mot större, bredare fälgar med mindre gummi i höjdled. Mycket av detta har ju tveklöst handlat om utseende, det blir en aning snyggare, åtminstone till viss gräns, med stora fälgar! För egen del har hittills gränsen gått vid 17″-fälgar, något jag hade på mina två föregående bilar och dessutom köpte till min nuvarande strax efter att ha köpt den.

Nytvättad Rupert med de gamla sommardäcken monterade
Nytvättad Rupert med de gamla sommardäcken monterade

Men jag var aldrig riktigt nöjd med utseendet på fälgarna jag hittade i våras, jag tyckte inte riktigt att de passade på min bil. Därför har jag under några veckor letat fälgar igen, sett några lockande exemplar och till slut, en kväll här i veckan som gått, hittade jag sådana jag sökt länge! Den uppsättningen jag fann var av BMW styling 48 i storlek 16″, vilket innebar ett steg ner i fälgstorlek och ett klart steg mot den allmänt rådande regeln om större fälgar!

Efter en väldigt snabbt beslutad affär blev det att hoppa i bilen, bege sig mot Arvika för att göra ett riktigt fynd, en komplett uppsättning av BMW styling 48 med fräscha däck för 1600 kr! Resultatet ser ni på bilden ovan, jag kanske är ensam om att tycka det, men i min mening blev det åtminstone bättre både rent visuellt som sett till åkkomforten!

En rätt fascinerande grej är dock, att det blir ingen större prisskillnad när det väl blir dags att byta däcken sedan, det är i stort sett samma pris för 16″ och 17″ däck på nätet, möjligen något billigare för de senare. Säkerligen ett resultat i att 17″ blir allt mer vanligt och att efterfrågan därmed blir större.

Såhär långt är jag väldigt nöjd med mitt fynd, utseendet förbättrades, åkkomforten lika så, och det skall bli väldigt intressant att se om det blir någon skillnad i bränsleekonomin efter en lämplig långresa!

4 svar

  1. halvard nilsson

    Den stora fördelen med lite mindre fälgar på våra dåliga svenska vägar är att det blir bättre komfort, tack vare att det finns mera däck mellan fälg och vägbana. Breda däck kan också spåra mera på spåriga vägar, samt att vattenplaningen blir sämre. Viktigt är att bibehålla rätt rullomkrets när man byter fälgstorlek. Helst bör man hålla sig inom 2% från originalet. Smalare däck kan också rulla lättare, vilket ger en viss bränslebesparing, men det kan ju också skilja mellan olika däcktyper.

    1. Dessa fälgar är originalfälgar för modellserien och utrustade med däck i måtten 225/55R16, jämfört med original 205/65R15 så blir det en skillnad på +0,9% vilket är klart försumbart. De gamla fälgarna hade något fel däck, 225/45R17 vilket gav -2,0% i rullomkrets, dock mäktade de faktiskt med en förbrukning på 0,73 l/milen vid min tur till Gardermoen i mitten av juli, klart godkänt!

  2. Dina nya fälgar passade mycket bättre än dom gamla! Snyggt 🙂

    1. Tack! Blev liksom inte riktigt bra med M-sportfälgar när inget annat på bilen var M! 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.