Okej, okej, jag såg den rubriken som en Facebook-status, men jag lånar den bara en stund!

Idag är det alltså nyår i järnvägens bisarra värld, nämligen starten av T12, tågplan 2012 vilket bland annat innehåller all information om vilka tåg som skall köras, och hur de skall köras under ett år framöver. Detta skifte sker genom hela (?) europa just denna andra söndag i december och brukar alltid innehålla sina egna små egenheter.

Jag har kikat lite på “våra” tåg här i Karlstad under morgonen, och det ser rätt lovande ut. Tiderna är en aning justerade och tycks utlova lite mer marginaler, åtminstone i teorin. Den hysteriskt snålt planerade anslutningen vi haft på morgonen mellan vårt ankommande tåg 621 och mot Oslo avgående tåg 8907 tycks ha ökat från 7 minuter till 11 minuter (15 minuter teoretiskt), vilket är en klar förbättring!

En annan nyhet med T12 är att Oslo-tågen helt slutar göra uppehåll överallt, dvs Vingåker, Flen, Gnesta och Flemingsberg, vilket ger dryga 20 minuter kortare arbetstid och restid för den delen, vilket ger mer rast-marginal i Hagalund innan turen fortsätter med ett Uppsala-varv, mycket bra! Utöver detta tycks det även finnas ett antal uppehåll med lite extra marginal, kopplat med annonserade avgångstider vilket gör att man kan avgå tidigare än körplanen dikterar, och därmed få extra marginal till nästa uppehåll. Tokbra för att kunna köra ikapp mindre förseningar innan de blir stora!

Vi får väl se hur det hela utvecklar sig, men jag tycker mig se viss förbättring i planeringen för åtminstone “våra” tåg här i Karlstad, det ska bli intressant att se hur det blir i verkligheten!

För min del börjar körningen med T12 till eftermiddagen på ett lagom omständligt vis, ta emot tåg 633 i Karlstad, göra rundgång och bromsprov, köra tåg 640 till Stockholm, därefter sitta kvar på tåget i väntan på avbytande personal som kör tågsättet vidare i tåg 686 till Falun. När väl avbytet är på plats fortsätter jag med passresa ut till Hagalund där det blir övernattning.

I morgon väntar då tåg 621 med sin nya körplan, och det ska bli ruskigt intressant att se hur den fungerar i verkligheten!