Dagen då SAAB begärs i konkurs..?

Såg nyheten redan igår kväll, innan läggdags, men då var det en aning för sent för att författa något annat än ett ”God Natt”. Men enligt uppgifter till DN så vill Youngman, en av SAABs kinesiska riddare i skinande rustning inte längre hålla plånboken öppen, med tanke på General Motors envisa NEJ till just kinesisk inblandning i SAAB och dess patent.

Enligt samma artikel så skall alltså en konkursansökan lämnas in nu på förmiddagen, kl 10 närmare bestämt..!

Är detta alltså dagen då man slutligen drar ur kontakten för de livsuppehållande funktionerna för SAAB? Den 19 december 2011, fem dagar före julafton? Ingen kan väl säga att man INTE försökt med alla metoder att hålla företaget flytande, för nog har man allt provat varje tänkbar finansieringsvariant på sin väg, allra helst sedan produktionsstoppet i april!

Oavsett vilket är det, om uppgifterna stämmer, en sorglig dag, dels för de anställda direkt hos SAAB samt även hos alla de underleverantörer som drabbas av detta. Extra synd är det att den nya SAAB 9-5 SportCombi i så fall aldrig kommer att komma ut på marknaden, och med tanke på hur go’ SAAB 9-5 SportSedan var när vi provkörde den på deras vårsalong så är det riktig tragik!

Spänningen är olidlig nu, bara 4 timmar kvar till klockan blir 10, hinner Victor Muller vända på fler stenar, eller är detta sista kapitlet i sagan SAAB?

Uppdatering

Som väntat (?) begärs SAAB i konkurs, fast det är väl knappast troligt att vi hört det sista i denna saga för det..?

DN, SvD

2 svar

  1. Trist, en epok går i graven isf…
    Synf för alla anställda också.

  2. Stålgren

    Tack GM för det här. Alla, även vi vanliga dödliga utanför the world of buisness, vet att General Suckers är ett av de mest sämsta och värdelösa företag som finns med främsta signum som en total oförmåga att begripa att det finns en morgondag!

Lämna ett svar till Stålgren Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.