ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Med en uns av förvirring

En av de smått förvirrande delarna av mitt jobb är de ständigt varierande arbetstiderna, allra helst de där ruskigt tidiga mornarna, lite som den idag när turen började 04.43 på morgonen.

Nu var detta dock uppe i Arvika vilket gör att de där morgonförberedelserna är tämligen få, toa, tandborstning, på med kläderna, finna kaffemaskinen och sedan en kort promenad ner till jobbet under tiden man vaknar till något sånär, går lite fortare än motsvarande variant på hemmaplan.

Det fina med den turen är dessutom att man är klar för dagen vid 07.37 officiellt, ofta en stund eller två tidigare dessutom, vilket gör att man med lätthet promenerar hem igen och bäddar ner sig i sin egna säng för att återhämta någon timmes sömn till.

Problemet med en sådan manöver är att resten av dagen gärna blir en aning, tjae, konstig?

Åtminstone för min egen del känns det som det vore två, helt av varandra oberoende dagar, och det spelar egentligen ingen roll om jag så sover 15 minuter eller 3 timmar efter jobbet, det bara blir konstigt, som nu när man sitter där sisådär 16 timmar efter att väckarklockan ringde första gången och är en aning förvirrad över dels vilken dag det kan tänkas vara, om det var idag eller igår man jobbade och lite sådär över vad man egentligen heter..?

Men, man har ju gett sig in i leken frivilligt, så det är väl dumt att klaga mer än nödvändigt? Dessutom gör ju alla dessa extra dagar man får i all förvirring, att veckan faktiskt blir ruskigt mycket längre, därmed hinner man med att lata sig lite extra, och det är det ju inget fel i!?


Föregående

Infrastruktur eller serverhallar?

Nästa

När kommer det första dödsfallet..?

  1. Gunnar Andersson

    Jag känner igen det sj vxl cst hade när jag började första turerna kl 0345 och kl 0500.Det var posttåg 400 från G samt posttåg 510 som kom så tidigt.
    Flera år senare blev det hela nätter.
    Även sena kvällar och tidig tjänst nästa dag är jobbigt.
    Jag jobbade 27år på sj samt trafficare vxl cst+tm innan gc tog över.
    Vi fick radiostyrning 1991 ue+rc 1027+1039

    Fiick sjukpension 2008 skifttjänst sliter hårt.

    mvh

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: