Infrastruktur eller serverhallar?

Eller, hur mycket järnväg får man för 100 000 000 kr?

Igår presenterades det att Facebook skall investera i nya serverhallar, placerade utanför Luleå, något som regeringen beviljat ett investeringsstöd på 100 miljoner kr EU-pengar för. En egentligen ganska fånig siffra när det visar sig att hela investeringskostnaden snarare ligger på 3-5 miljarder kr…

Detta var ju dock något som fick miljöpartiets Gustav Fridolin att reagera, med hänvisningen om att ”pengarna borde gå till järnvägen” istället, nu är detta säkerligen ett smått fabricerat citat i bästa kvällspressanda, men Fridolins andemening verkar ändå åt det hållet med citat som:

– Jag tror att alla som jag som stått och frusit på en perrong i snålblåst och svär över att vi inte lägger tillräckligt mycket järnvägsräls nog känner att det är den typen av investeringar som behövs.

Nu är ju alla former av investeringar i järnvägens infrastruktur något jag personligen skulle uppskatta väldigt mycket, eftersom detta är något som påverkar min vardag tämligen mycket. Men för sakens skull bör vi även konstatera att summan på 100 000 000 kr, även om den kan tyckas hög, är tämligen liten i sammanhanget.

För att få till en ordentlig förbättring i järnvägsnätet behövs stora investeringar, mer dubbelspår och flerspår, investeringar i signalteknik och beredskap, men dessa 100 000 000 kr, hur långt skulle det egentligen räcka utspritt över alla dessa områden?

Inspirerat av ett svar jag skrev på, lämpligt nog, ett Facebook-inlägg i frågan igår kväll, så kan vi ju ta upp tre stora investeringar i järnvägsinfrastruktur som är pågående eller nyligen avklarade i landet.

Botniabanan
 19 mil järnväg varav 2,5 mil i tunnel, 144 broar. Byggstart i augusti 1999 och invigd augusti 2010, dock ännu långt från funktionsduglig för den delen. Kostnad? 16 826 000 000 kr varav räntor på lån 1 800 000 000 kr…

Citytunneln
Järnvägsförbindelse genom Malmö, totalt 17 km varav 6 km i tunnel. Byggstart 2005 och invigd december 2010, fungerar faktiskt! Kostnad? 8 565 000 000 kr…

Citybanan
Pendeltågstunnel under centrala Stockholm, totalt 6 km inkl två nya stationer. Byggstart januari 2009 och beräknas bli klar för trafikstart 2017.  Kostnad? Beräknad till 16 800 000 000 kr…

Och för att ta ett totalt misslyckat projekt med i det hela…

Hallandsåstunneln
Två parallella enkelspåriga järnvägstunnlar på vardera 8,6 km under Hallandsåsen. Byggstart 1992 och beräknat klart 2015!! Kostnad? I dagsläget uppskattat att landa på 10 500 000 000 kr.

Ska vi sedan börja diskutera det miljöpartiet allra helst vill se, snabbtågspår i form av Götalandsbanan så pratar vi helt andra summor, Trafikverket har i en rapport beräknat kostnaden enligt 2008 års prisnivåer till 94 700 000 000 kr, eller kort sagt, en j*vla massa pengar!

Nu är allt detta nyinvesteringar det handlar om i en variant eller annan. Ser man till underhåll finns det givetvis stora hål att fylla, som t.ex. med de 800 000 000 kr som tilldelats Trafikverket extra under 2011. Av dessa har 160 000 000 kr lagts på trimmningsåtgärder, 185 000 000 kr på reinvesteringar och 455 000 000 kr på underhåll. Och det är först här som de 100 000 000 kr skulle kunna börja påverka i någon form, men då är det väl närmast tveksamt om det skulle kunna handla om EU-pengar istället?

Så en rimlig fråga till Fridolin vore i det här fallet, att specificera vad dessa 100 000 000 kr i EU-bidrag som Facebook nu får till sina serverhallar i Luleå, skulle kunna haft för mer handgripliga effekter på järnvägen inom den ram för ”regional utveckling” det nu handlar om?

Och tolka mig inte fel nu, alla bäckar små gällande investeringar av infrastrukturen i landet är av största vikt, men man kan för den delen inte jämföra äpplen med morötter i populistiska uttalanden, utan att backa upp det med en dos verklighet.

Dessutom har vi inte ens berört de positiva effekter för det lokala näringslivet och de omkringliggande lärosätena som denna etablering medför i området, något som säkerligen kan göra dessa 100 000 000 till väldigt väl spenderade pengar, även om det är en liten pöl jämfört med den totala investeringskostnaden.

4 svar

  1. Nattugglan

    Jo jag håller med helt om att uttalandet verkar lite väl populistiskt.
    Dock finns det ändå vissa punkter där pengarna skulle kunna göra relativt stor skillnad. Den gamla Orsabanan (Bollnäs-Orsa) där man plötsligt la ner trafiken pga uselt spårläge skulle tydligen gå att få trafikduglig för 40 miljoner. För 200 miljoner skulle man kunna nå sth 70 och stax D. (Är dock inte helt 100 på siffrorna där..)
    Villiga godskunder saknas heller inte längs banan, och den skulle dessutom kunna avlasta godstransporter som idag går Mora-Gävle och passerar flaskhalsar som Borlänge-Falun och Storvik-Gävle.

    Dock är få politiker villiga att rusta upp någon gammal godsbana ute på vichan utan lägger hellre pengarna på sådant som folk lägger märke till. Ett C-kommunalråd kämpade visserligen för banans upprustning, men han satte sig tyvärr bakom ratten en gång med sprit i blodet och sysslar nu med annat.

    1. Nu börjar det likna något, det var något i den stilen som herr Fridolin hade behövt häva ur sig i samband med Facebook-uttalandet för att få någon trovärdighet i det hela. Dessvärre verkar han mest inrikta sig mot frysande resenärer, vilket är ett folkslag som inte får så stor nytta av gamla Orsabanan 😉

      Det jag mest ville påtala var att det inte räcker med att pytsa ut några miljoner här, några miljoner där, och vips så slipper man stå på plattformen och frysa till vintern (för att slippa det behöver vi väl närmast MER global uppvärmning, och det är väl inte MPs grejj..?), utan skall man få en ordentlig förbättring av tillgänglighet och punktlighet krävs dessvärre att den stora plånboken kommer fram, med mer dubbelspår och flerspår för att separera fjärr-, gods- och pendeltåg på ett annat sätt än vad som görs idag.

  2. Nattugglan

    Fast iofs, när jag bromsar fast där timmertåget i Furudal och inte framför Reginan i Hinsnoret slipper väl resenärerna stå och huttra på plattformen i Blg 3 minuter extra 😉

    Jomen precis! Känns som det behövs rejäla krafttag om det ska bli någon egentlig skillnad. Känns även som att man bryr sig mer om att vinna politiska poäng än att få någon järnväg att bli mer tillförlitlig. Enligt oppositionen är 500 miljoner satsade alldeles för lite, men 100 miljoner som INTE satsas på järnväg förstör en hel vinter. Och omvänt verkar alliansen nöjda så länge dom kan komma med att ha satsat minsta krona mer på underhåll än vad sossarna gjorde.

    Dock känns ändå Mp som det parti som är mest troligt att skulle satsa den summa som krävs för att få järnvägen att fungera som den borde..

    1. Oturligt nog verkar Mp dock vara lite smått oansvariga i andra ämnen för att ha alltför stort inflytande än så länge, jag skulle helst se Mp+Alliansen i samarbete, gärna utan Kd för att det ska bli riktigt bra 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.