ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

I rättidighetens tecken!

Hur osannolikt det än kan tyckas för vissa, så jo, den här dagen har helt och till fullo gått i rättidighetens tecken, såväl till som från Stockholm, så de så!

Till Stockholm spakades tåg 452, dvs Värmlänningarnas egna pendeltåg som utgår från Arvika på morgonen, och i vanlig god ordning välfyllt av pendlare på väg mot Stockholm. Det var även detta tåg som fick stå för dagens bottennotering, hela 4 minuter efter tidtabell strax före Degerfors, efter att lastningen av en rullstol i Karlstad dragit ut lite på tiden under det uppehållet. Därefter flöt det dock på alldeles ypperligt, varpå vi ankom Stockholm C kl 8.50, vilket är 10 minuter före den annonserade ankomsttiden tack vare de nya kundtidtabellerna!

Hemresan togs med tåg 633 istället, som dagen till ära bestod av ett färgmatchat IC 11-tågsätt, med såväl vagnar som lok i samma, enhetliga och snygga färgsättning, inte varje dag man har det nöjet!

IC 11-tågsätt i tåg 633, Hallsberg

Avresan från Stockholm blev 1 minut fördröjd, även här en rullstol och närmare bestämt en rullstolsramp som krånglade i sista sekund. Därefter flöt allt på helt enligt skolboken, som mest 1 minut efter körplan på färden hem mot Karlstad, till och med det ständigt strulande tågmötet i Björneborg löste sig alldeles ypperligt!

Så ja, mycket mer spännande än sådär blev inte min dag? En bra dag helt enkelt, fler sådana tack!


Föregående

Är det rimligt…?

Nästa

Att ta saken i egna händer!

6 kommentarer

  1. Apm

    Det borde vara lag på färgmatchade tåg!
    Blir grymt sur när man åker Muppsala pendeln (eller Dalabanan) och dom har gömt in nya snygga svarta vagnar bland dom färgblekta matt-ljus-blå … sån slöseri 🙂

  2. Thomas

    F.d BlueX tågen är ändå snyggast…

  3. Snyggt kört som du skall ha full credd för – men det är lite “fusk” i alla fall med dubbla tidtabeller.

    Samtidigt inser jag problematiken då man inte kan köra in tid på “bra” sträckor att ha inför kommande tågmöten då man inte får avgå före utannonserad tid på mellanliggande stationer.

    Så detta att man lägger till 10 minuter efter näst sista station är kanske en lösning för att tillåta sig att ha luft i tidtabellen.

    Bra kört i alla fall . . .

  4. Viktor

    Vad menas med kundtidtabell? Är den tidtabell som skiljer sig från tåg personalens och resenärernas?

    • Kundtidtabell är den tid dubser på din biljett, eller på hemsidan, den stämmer oftast med vad som är fastställt i tågets körplan, dvs den tekniska tidtabell tåget framförs med.

      Körplanen kan skilja mot kundtidtabellen i båda riktningar, i fallet med tåg 452 har det enligt körplanen ankomsttid till Stockholm kl 8.50, men är annonserat till 09.00 mot kund.

      Att man gör på detta viset är att vissa tåg har av olika anledningar haft svårt att hålla sin planerade körplan, vilket skapat förseningar och irritation, brutna kundlöften helt enkelt.

      Dessvärre är det lättare sagt att göra dessa förändringar direkt i körplanen, eftersom ytterligare gångtid gör att järnvägens kapacitet minskar drastiskt, och vissa tåg kan behövas tas bort eller kraftigt flyttas.

      Man har då istället lagt på en extra marginal i den ankomsttid som skrivs på biljetter, som annonseras på skärmar/internet och som används för anslutningar, för att se till att de löften man ger om ankomsttid, får en mer realistiskt chans att hållas.

      Det allra bästa vore dock att få mer och bättre fungerande infrastruktur att köra tågen på, för en långsiktig förbättring utan att behöva öka restiderna, men tills vidare är detta dessvärre ett nödvändigt ont.

Gör mig glad och skriv en kommentar!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: