Det här med att flytta med sig bredband och digital-tv det var minsan lättare sagt än gjort, tänkte ju en stilla tanke inför flytten att det borde ju inte vara något problem, det är ju Telia på hela bunten, telefon, bredband och bredbandskopplad digital-tv, hur svårt kan det vara..?

Visade sig tydligen vara väldigt svårt…

Telefonen må ha fungerat direkt dag 1 vi flyttade in här i Karlstad, men sen var det ju bara resten kvar också. Efter ett antal dagar kom ett kryptiskt sms om att det var problem med inkopplingen och vi uppmanades ringa upp 90 200, efter lite funderande fick vi något lika kryptiskt svar om att det var felanmält och det skulle säkert snart komma igång. Gick en stund så ringde en annan kvinna upp från Telia och pratade in på mobilsvar något om kortslutning hit och dit samt bad mig höra av mig, och när jag väl gjorde det hade hon gått hem för dagen.

Misstänkte dock att det handlade om en önskan att koppla ur allt för att de skulle kuna mäta och dona, och kopplade ur all utrusning innan jag gick till jobbet morgonen därpå, och just så var önskan och mätte det gjorde dom, lovade fixande av vaddetnuvarförproblem och något senare kom ett nytt sms med inkopplingsdatum den 22/2.

Jo tjenare…

Den 22/2 kom och gick och bredband och digital-tv det saknades alltjämt, ännu en felanmälan, “tre arbetsdagar” pratade man om, det var idag det, den 1/3, en månad efter flytten, 21 arbetsdagar efter flytten.

Tror vi att saker och ting började fungera magiskt?

Näpp…

Någonstans här lessnade jag, kollade upp lite och insåg att nätverksuttaget i hallen skulle erbjuda Bredbandsbolaget, där man tydligen kunde beställa bara genom att koppla in datorn direkt, sagt och gjort, i med nätverkskabel, upp med datorn och öppna webbläsaren, hamnade direkt hos deras aktiveringssida där man även kunde beställa abonemanget.

Beställt och klart, utlovad aktiveringskod uteblev, men ett snabbt samtal senare knappades den in, ur med kabeln och in med den igen för att få en ny IP-adress och vips hade vi internet, mindre än 10 minuter senare, något som Telia inte lyckats ordna på 21 arbetsdagar…

Samtal till Telia med 35 minuter telefonkö eller så, och uppsägning av samtliga abonemang, in på ComHem och beställde TV-abonemang därifrån istället, visserligen några dagars leveranstid, men så länge den är kortare än Telias är jag nöjd.

Kostade det att säga upp hos Telia? Jajamensan! Värt det? Jajamensan! Dessutom ganska generös kompensation för utebliven tjänst vilket drog ner priset en hel del.

Så synd egentligen, det fungerade ganska bra om än lite dyrt, men någon måtta får det allt vara på vansinnet.

Frågan är bara, skall man våga sig på Telia som mobiloperatör i sommar när bindningstiden på Tre går ut, eller ska man prova något nytt..?