En cirkelformad flaxning

Reservtur var det idag ja, lugnt och skönt till att börja med, lite småtrött och seg, dvs bästa vän med den idag fungerande kaffemaskinen. Timmarna sniglade sig fram i klart sämre takt än kaffekopparna tömdes, men ack, så ringde telefonen, alltid lika oroväckande!

Dagens smått desperata operativa personalfördelare pratade något om reservande Göteborgare som ville komma hem, Grums, taxi och dörrstängare var ord som förekom också, lite muttrande om viss avsaknad av erfarenhet från min sida resulterade trots allt i att jag och en kollega satte oss i en taxi vid 8.30 med Grums som mål, ja, ni vet, metropolen

Uppdraget för dagen var att byta av den s.k. avgångssignaleraren på tåget från Göteborg, som av underlig anledning ville tillbaka hem igen för att avsluta sin tur i någorlunda tid, förstår inget alls..?

Ringde i vart fall till föraren på tåget och förvarnade om de två förvirrade individerna som stod och försökte få ordning på dörrstängningen faktiskt hörde till inventarierna, och önskade viss förståelse och lugna igångsättningar. När tåget rullade in fick även ombordaren vi bytte av ge oss en mindre crash course i hela proceduren, dörrstängning för dummies så att säga…

AvgångssignalSådär ska det i vart fall se ut, riktigt hur bra vi härmades det lämnar vi kanske osagt, i vart fall kom såväl tåg som båda flaxare välbehållna fram till Karlstad, och tågsättet växlades faktiskt även undan och parkerades utan att döpa om stoppbocken på spår 21, fantastiskt!

Varför var vi två då? Jo, det vet väl alla att det går åt två lokförare för att göra en tågmästares jobb… 😉

Eller så var det så att inget annat jobb fanns, och operativa personalfördelaren uttryckte något om det vore bra om vi var två som fick öva på det hela. Dessutom fanns det ju en extra med för att rycka i nödbromsen om den andra skulle bli frånåkt. Och om inte annat var det alltid trevligt att ha sällskap med på äventyren!

Vi var i vart fall oerhört nöjda med dagens prestationer, och belönade det hela med lunch!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.