Den vilda jakten på tåget

Rubriken där känns som en bra sammanfattning på gårdagen, dag 1 på RC-praktiken…

Startade dagen sådär ruskigt tidigt med att väckarklockan ringde 04:45, alltid lika skoj, fortsatte med att placera mig i bil mot stationen i Linköping där dagens första tåg skulle få starta dagen, 06.05 mot Katrineholm, byte där för vidare färd mot Hallsberg där min instruktör väntade.

Lite funderande fram och tillbaka gjorde att vi beslutade oss för att ta det tidigare tåget mot Göteborg, för att därifrån ta ett tåg norrut, på västra sidan mot Karlstad, tänkte att det var bra att ha lite marginal med tanke på söndagskvällens urspårning i Herrljunga, och jovisst behövdes den marginalen.

Strax norr om Herrljunga blev vi sittandes en stund i väntan på norrgående tågkö, innan resan fortsatte söderut. Ungefär i dessa trakter kom även beskedet om att en kontaktledning rivits ner mellan Göteborg och Trollhättan, jahapp, tågvändning i Trollhäntan och ersättningsbussar, intressant!

Väl framme i Göteborg , sisådär 10-15 minuter efter det tåg vi tänkte ta skulle avgått, så blev det en rask promenad mot busshållplatserna, tvärtomma, givetvis! Turligt nog dök det upp en ersättningsbuss som precis tagit resenärer till Göteborg från ett stillastående tåg norröver, och tillsammans med två resenärer lånade vi den för resa mot Trollhättan, turligt nog bara strax bakom ordinarie ersättningsbuss, kanske skulle vi hinna ändå?

Sisådär 5 minuter innan vår ankomst till Trollhättan ringde ombordpersonalen och meddelade att de var framme, perfekt, då skulle vi också hinna, allra helst med tanke på att bron över Göta Älv var öppen för båttrafik just då!

Upp på lok och ta fram papper i godan ro, någon minuts andningspaus innan signalen blev vackert grön och resan norröver kunde påbörjas, något försenad bör nämnas…

Körning och allt kändes och fungerade i stort sett väl, även om svårighetsgraden på lok och fyra vagnar är ganska måttlig, upp till Kil flöt det väl på helt okej, där blev vi dock ståendes i dryga 20 minuter i väntan på mötande tåg, första ordentliga uppvisningen i hur extremt trafiktät banorna där uppe är.

Iväg till Karlstad, kom ihåg att trycka ur huvudbrytaren som man ska på östra sidan Kil, ankom Karlstad lite lagom sen sådär, puttrade vidare strax efter att ha informerat ordinarie förare om att hans rast precis blivit lite längre! Här efter började de tusen tågmöternas sträcka, mer eller mindre överallt fanns det tåg att mötas, ibland flera av dem…

Strax öster om Karlstad bjöds vi även på ett försök till uppvisning av bilist, som tyckte det var jättejobbigt att vänta på tåget, och som var på väg att kryssa sig igenom halvbommarna i järnvägsövergången, inte helt lyckat, och dessbättre ångrade han sig efter en stunds tyfonering, människor..!

Stannade som jag skulle vid alla uppehållen, även om Hallsberg kanske inte bjöd på det bästa och snyggaste av stopp, men jag kan ju alltid skylla på att avbytande förare behövde väckas, eller hur..?

Fortsatt hemresa fungerade därefter fint, kom hem enligt planen trots dagens äventyr och förseningar, helt okej! Något trött i skallen efter nära 100 mils åkning hit och dit och överallt dock..!

Dagen idag har vi spenderat i Karlstad, officiell invigning av nya åkstationen, komplett med en tour av bangården i Karlstad med guide och allt! Mycket prat och skoj med nya kollegor, och även chefer med för den delen. Landshövdingen kom och klippte band tillsammans med en av våra chefer, lokala medier kom och filmade, fotade och på något vis satt man plötsligt i en kort intervju komplett med fotografering och allt, vilken tidning det handlar om vet jag inte riktigt, men det märks nog garanterat i morgon om inte annat..!

Allt i allt en trevlig dag, även om mina stackars fötter nu är trötta och huvudet segt som kola, ännu en lång dag är snart till ända, och jag tror nog jag kommer sova gott trots att järnvägen går strax utanför fönstret!

I morgon? Då kör vi Uppsala-pendel! Återkommer om jag överlever!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.