Om det här med olyckor och utredningar

Igår skedde ännu en allvarlig olycka med ett SJ-tåg, denna gången i ett lokdraget Intercitytåg på väg från Oslo mot Stockholm, där två vagnar spårade ur varav en lade sig på sidan. Tack och lov verkar det endast vara lindriga skador den här gången, även om tidiga rapporter meddelade om två allvarligt skadade.

Som alltid när det sker olyckor börjar genast spekulationerna om orsaken, och detta sker nu precis som vid Kimstad-olyckan för några veckor sedan där en polistalesman gick ut och uttalade sig om att tåget skulle kört för fort redan någon timme efter att olyckan skedde. Detta fick givetvis stora krigsrubriker i våra icke-faktagranskande kvällstidningar.

Denna gången verkar norska utredare redan nu, inte ens 24 timmar efter olyckan, kunna meddela att olyckan berodde på en spricka i ett hjul, detta baseras vad det verkar på en rent visuell inspektion på olyckplatsen. Även här kan man direkt konstatera att det är direkt olämpligt att uttala sig om vad som orsakat denna urspårning. Vem säger att spricka i hjulet inte uppkom i samband med att tåget spårade ur, eller direkt innan i samband med påkörning av något på rälsen?

Direkt börjar det ropas och vrålas om att avregleringen orsakar detta (när skriver Janne Rudén nästa Torstenssonkritiska insändare..?), direkt ropas det om SJs förfall är orsaken till dessa två skilda olyckor. Rent vansinne kallar jag det!

Dels har den svenska avregleringen om vilket bolag som får köra på våra statliga spår inget med denna olyckan att göra, inte heller med olyckan i Kimstad. Dels är det redan nu för tidigt att benhårt utnämna orsaker till dessa olyckor, inga olyckor sker på grund av en enskild händelse, utan av en kedja av dåliga omständigheter.

Visst blir det alltid så att spekulationer sker i samband med svåra olyckor, det ligger i människans natur att göra detta. Dock måste man alltid vara eftertänksam med vilka effekter dessa spekulationer får, redan nu har vi stora rubriker om dessa påstådda sprickor i hjulet, där det undermedvetet hävdas att bristande underhåll är orsaken till denna olycka.

Och visst, så kan vara fallet, men kom ihåg att det kan även vara ett spårfel, eller föremål utplacerade på rälsen, rent sabotage, detta kommer dock en mer omfattande undersökning än vad man kan hinna med på ett par timmar en fredagskväll att redogöra för, så skippa rubrikerna och beskyllningarna tills dess att vi har fakta på hand!

Dessutom skall vi fortfarande komma ihåg att det varje vecka omkommer fler människor i vägtrafiken än vad det gjort på järnvägen under de senaste 20 åren!

Eller varför inte ta tågtrafik i vissa österländska länder som skräckexempel, 33 döda i tågkrasch på Java, detta är olyckor som vi tack och lov är förskonade från i Sverige!

3 svar

  1. håller med dig till 100% bra skrivet!!!

  2. Håller oxå med och fyller gärna på din argumentbank med mina artiklar i Nationalencyklopedin under uppslagsorden ”olycksutredning” och ”olycka”.
    Det som står i (den av redaktionen bantade) kortversionen på ne.se kan dock vara vilseledande.

    Ditt blogginlägg platsar fint på veta.se och skulle bidra till en välbehövlig breddning, som vi övriga i VETA har lagt i långbänk. Men du lägger väl in det där också?

  3. Man måste komma ihåg att tidningar och media skall sälja sin produkt och det leder ofta till sensationsuttalanden och desinformation. Allt för att fånga läsarens uppmärksamhet och att få in pengar på sin artikel (nyhetsbyråer). Inom dubbdäcksdebatten har vi det senaste beviset från TT, en nyhetsbyrå som man alltid trodde blint på förr i tiden. De skrev nyligen i en artikel som sändes ut till alla tidningar, inte bara rikstidningarna, att dubbdäck orsakar förlust av 100 liv på ett år genom luftföroreningar, medan de bara sparar 10 liv om året i form av minskade trafikolyckor. De skrev ingenting om vad varje liv betyder i form av förlorade levnadsår, som man kan läsa mer om på min blogg. Det räcker med feta rubriker, sanningen är mindre intressant. Vad gör man för att media skall hålla sig till fakta?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.