Jojomensan, dagen idag blev minsan en liten äventyrsdag!

Trötter som attans var jag när klockan ringde vid 06:00 imorse, inte särskillt nöjd över det faktum att jobbet kallade, hade mycket hellre legat kvar i sängen och njutit av värmen!

Men men, inget att göra, bara att släpa sig upp, mutter!

Dagen började med ett litet lätt igångspark av tågsätt åt en kollega som skulle mot Stockholm, inga större fel där, upp för lite rast och bevakning av huvudmålet för dagen, en nätt Malmö-sväng. Allt ser bra ut, tåget ankommer Norrköping endast 2 minuter efter tidtabellen, bra bra, men sen då? Inget händer, häpp…

Nästan redo att bege mig ner mot plattform, SMS plingar till, beräknas Linköping 10:04 (ordinarie 10:00), jaja, inget allvarligt, sen blir det 10:08, 10:16, 10:25 och så småningom 10:48, hmmm, inte bra..!

Plingar upp föraren som kört hittils, tydligen har de fått fel på ATC (säkerhetsutrustningen, enkelt sammanfattat) i södergående förarhytt, så nu blir det att återvända till Katrineholm för att vända tåget, så att man kan använda den andra, fungerande förarhytten! En önskning kommer från denna förare om att jag skall ta mig till Norrköping för att kunna byta av honom där istället, så att han kan ta sig med det tåg han skall åka pass med, för att så småningom kunna fortsätta till Sundsvall.

Sagt och gjort, kasta sig i en taxi med slutmål Norrköping, åkte med en föredetta kollega dessutom, mycket trevligt! Och till Norrköping kom vi utan större besvär, bara att invänta det omvända tåget!

Hoppa på så småningom, och sticker iväg, inga allvarliga fel åt detta hållet minsan, dock hopplöst efter tidtabellen, och har man väl halkat efter, blir det inte heller bättre. Rullar på fint söderut trots folk i spåret strax innan Norsholm, och jag med mitt filmande sällskap närmar oss Malmö.

Dock skall vi ju ha samma tågsätt tillbaka norrut igen, vilket ställer till lite bekymmer då man inte kan köra norrut i mer än 80 km/h som det är nu, inte bra. Tar upp som förslag att tömma tåget i Lund till nästa X2000, som nu endast ligger 5 minuter bakom oss och jagar, för att därefter ta oss till Malmö Syd/Svågertorp, där man också kan vända tågen, sagt och gjort, mitt förslag tas emot och används, jag får nytta av min “linjekännedom” till Svågertorp, tåget vänds, tågmupp blir lycklig, och vi rullar in till Malmö där lite annat löst folk tar över för att toatömma mitt tåg inför hemresan.

Här blir det falafelrulle med fetaost, hejdlöst gott, allra helst efter en sådan dag, och därefter ut och vänta på tåget.

Iväg från Malmö sisådär 90 minuter sen eller så, och samma veva nu också, är man sen blir man ännu senare, maskinelt funkar maskinen riktigt bra, och jag och mitt filmande sällskap får oss en kopp kaffe i Alvesta. Trillar till slut in i Linköping nästan 2 timmar efter tidtabell, och blir avlöst.

Detta gör även att jag får lite sovmorgon tills imorn, då jag inte har tillräckligt med nattvila för att ta min ordinarie tur som börjar 06:06. Ny tid för start är 08:30, följt av passåkning till Stockholm, och endast köra ett tåg hem. En lagom dag!

Tisdag blir det Malmö igen, förhoppningsvis lite mindre sen, onsdag väntar Stockholm, och veckan avslutas med ännu en sväng på Malmö på torsdag, efter det är det helg ljuva helg..!

Mitt filmande sällskap då? Jo visst, en utredare som var på jakt efter någon form av defekt på kontaktledningen som ger skador på strömavtagare, någonstans mellan Katrineholm och Malmö… Filmade hela den biten, både på nerresan som uppresan! Dock mycket trevlig och gott sällskap i allt elände!