Ah, äntligen helg, eller egentligen har det faktiskt vart så ända sedan 10-snåret imorse! Tidigt avslut på dagen idag, men det förtjänar man i och för sig efter tre tidiga mornar på raken!Dagen idag har väl inte vart så speciell, kört lite pendel, Mjölby – Norrköping – Mjölby – Linköping, rätt lagom, samt att vi växlade ut fordonet imorse också då dvs… Körläraren körde en sväng idag också, fixade hans dator under första svängen från Linköping till Mjölby, gick rätt smidigt, förhoppningsvis fungerar det som det ska också 🙂

Men men, lika hänselselös dag som det var idag, lika händelsefull vart det igår!

Körde som tidigare nämnt tåg 220 från Linköping till Stockholm, avgick i rätt tid, allt flöt fint inkl småfega inbromsningar ända upp till Vagnhärad, stopp i signal, försenat mötande tåg, fjärren påstod -10 minuter när jag ringde, burr! Trevlig nog dök den mötande X40n upp rätt omgående och vi kunde dra vidare med vårat 200 meters loktåg mot Södertälje!

Även in i Södertälje gick det fint, fortsatt fegande på bromsarna, 28 axlar varav endast 4 med skivbromsar gör rätt speciella inbromsningar… Men men, stopp i Södertälje också, yippie, ser ett annat tåg som sakta rullar över bron in mot Flemmingsberg och Stockholm, illavarslande, ringde fjärren, kommer kör snart, ring när ni är vid utfartsblocksignalen, det är signalfel! Underbart, alldeles underbart!

Fram till signalen, fick medgivande enligt SÄO §70 att passera signalen i stopp på uppspår i riktning mot Malmsjö, allt enligt konstens alla regler, gick ju fejnt! Vidare mot nästa, stopp där också. Puh, nästa §70 och vi rullade i underbart långsamma 40 mot nästa signal, som också visade den vackra röda färgen, går ju fint detta!? En till §70 passage och nu var det i varje fall dags för lite gröna signaler med vita blink, efter ännu en lång fint 40-sträcka…

Men men, -17 minuter in till Stockholm C är ju inte helt galet ändå, bara lite! Träffade en kursare där också, säg Hej Ante! Komplett med en av hans söner, på väg mot Uppsala för lite tågmupperi, nyttigt!

Vidare mot Hagalund gick det i varje fall sen, utan stopp på vägen, rätt skönt. Dock var det lite trångt där uppe, nummer 4 i kön för toatömmningen där är ju inte sådär jätteskoj, inte blir det bättre när tåget framför inte drar tillräckligt långt efter hans tur, för att vi skulle kunna rulla in, underbart..!

Dessutom fick vi nöjet av att göra en rundgång där uppe, rätt fränt, första gången jag är med om det, går ju rätt bra när man har växlare till hjälp, blir lagom skoj när man ska göra det själv första gången! Burr!

Dags för lite rast, äntligen, bara en timme senare än tänkt eller så, vilket med andra ord inte gav så särskillt mycket tid för vila, utan det var snart dags att gå ut och klargöra tåget hem, denna gången ett fint litet X2000-tågsätt, sådana är nästan alltid trevliga!

Jaja, detta gick ju som vanligt helt fint, saknades liten megafon bara, men det fick vi ju utlevererat till oss efter ett tag, så det löste sig, vidare mot Norra Bantorget för lite pålastning i bistron, och sen ner mot centralen.. Där börjar nästa intressanta, på väg ner mot spår 11 ringer fjärren, har två st S16-blanketter som skall fyllas i, fint, ringer upp när vi står parkerade på spår 11..

Fortsatta signalfel, tåget omleds utan tågorder via utsikten med ett fast uppehåll på Södertälje Syd Undre, mycket nyttig skrivande och repeterande, satt väldigt bra med tanke på att det var ex antal månader sedan vi gick igenom dom där blanketterna på teorin!

Men men, iväg nästan på tid, i Flemingsberg vart det dags för sightseeing-tur, mysiga gamla spår ledde oss mot den korta plattformen på Södertälje Syd Undre, knappt halva tåget fick plats, men det gick rätt bra ändå, resten av vägen flöt på så fint så, slutade med -12 i Linköping, vilket gav lite mer övertidsblanketter att fylla i, dom är alltid så trevliga så..!

Sådär, ett rekordlångt inlägg eller så, får se om det ens får plats i databasen..! 😉