ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

Att vara lokförare

Tänkte ge mig på att försöka beskriva hur det är att vara lokförare till yrket, som bekant är ju detta ett av de yrken många barn drömmer om, tillsammans med polis, brandman, pilot och några till. Så gjorde även jag en gång i tiden och således är det alltså en barndomsdröm som går i uppfyllelse, men hur är det egentligen?

Yrke: Lokförare

Utbildningen till lokförare var för min del på ungefär 10 månader, inkl en månads sommarsemester. Jag hade privilegiet att få min utbildning betald, och avlönad under tiden av SJ AB, ni vet, företaget alla älskar att hata…

I detta ingick ett antal veckor teori samt ytterligare ett antal veckors praktikkörning på persontåg av alla de slag. Just det, jag är endast utbildad och kör därmed endast persontåg för närvarande. SJ kör inga godståg i dagsläget, även om SJ lok under uthyrning kan dra godståg.

Färdig lokförare var jag 24 september 2008, vilket innebär att jag har jobbat med det i snart två år. Många frågar ofta om det är ”roligt” att köra tåg, och vad svarar man på det?

När man är ny på något är det ofta väldigt roligt, och intressant, för att alltmer gå mot en vardag. Nu är det inte så att jag sitter med ångest på väg till jobbet (eller ja, okej, kanske första dagen efter semestern då…), inte heller spritter det av glädje i mig, det bara är, ett jobb som alla andra, fast lite ovanligare bara.

Visst är det så att jag trivs riktigt bra med vad jag gör, och finner viss njutning av en bra dag när allt funkar, tågen är i tid, körningen är sansad och mjuk, något som faktiskt inträffar oftare än vad kvällstidningarna hävdar.

Sen finns det alltid sämre dagar, när solen skiner och det är 30 grader varmt, då vill man inget annat göra än sitta vid badstranden, eller kanske gömma sig i källaren, eller som i vintras, när det var en ren utmaning att ens ta sig till jobbet, än mindre faktiskt köra tåg.

Dessutom kan jag helt klart hålla mig för skratt när väckarklockan står på 03:00, men det är sådant man får ta…

På det stora hela är dock svaret, ”Ja, det är roligt att jobba som lokförare!”

Det här med sommar/höst/vinter, kan man inte köra tåg då?

Jovisst kan man det, de allra flesta tågen går alldeles utmärkt. Dock är det ju fruktansvärt tråkigt för journalisterna att rapportera om tåg som går i tid, det finns ju inga skandaler i det, även om många försöker finna det. Givetvis förekommer annat, men det skall ändå kommas ihåg att det som rapporteras om i medierna är tämligen isolerade, oturliga händelser som inte förekommer direkt ofta.

Den gångna vintern var som de flesta vet ett kapitel för sig, så mycket snö har jag inte sett på bra många år, säkert 10-15 sådana år, den mängd snö vi fick här nere i Östergötland kunde jag knappt drömma om hemma i Dalarna. Dessutom i kombination med den ständigt närvarande vinden här nere på schlätten gjorde det lite smått intressant. Tämligen ofta körde man utan att man ens såg spåret framför sig, här och var dök det fram växlar, ställen där man byter spår, som var uppvärmda, men inte alltid. Mycket intressant att jobba då, tänk er ungefär att köra bil på vägar som plogas en gång i veckan, inte så lätt kanske..?

Lövhalkan då, hur kan några små löv vara så hala?

Lövhalkan är svår att förklara med ord, tänk er något i trakterna av att åka på nyspolad is med blankslitna sommardäck så börjar vi närma oss lite den härliga känsla som blir, man får inte upp farten, och när man väl får det, är det ett rent h*vete att stanna. Kombinera gärna detta med lite små backar och krön så får du en ruskigt intressant kombination.

Jag har själv stått och skämtat om dessa farliga små löv, det skall jag erkänna, och jag förstår att det är en konstig situation att sätta sig in i, men tro mig, lövhalka är detsamma som absolut fullständigt tokhalt, det är inte roligt!

Att köra X2000

Det här med att köra X2000 är alltid en intressant upplevelse, jag brukar likna det vid att leva med en gravid kvinna, oerhört känsligt för fel, med vissa möjligheter till bus, och med en närmast garanterad nära-döden-upplevelse om du behandlar den fel.

X2000, eller X2 som själva ”loket” heter är en konstruktion som grundar sig på 80-talsteknik, första tågsättet stod på rälsen 1989 och således är tekniken inte fullt så modern och snabb som man ibland skulle önska sig.

I många fall klagas det på datorerna som man får starta om när tekniken spökar, och nej, datorerna kör inte Windows i någon form. Däremot så håller jag fast vid att datorerna faktiskt fungerar precis så som önskat, felen som har varit ligger istället i styrelektroniken för motorer och andra hjälpmaskiner som finns ombord.

Denna styrelektronik får ibland fel impulser vilket ger ett s.k. styrfel. Detta gör att datorerna spärrar aktuell funktion för att förhindra fler skador, och kräver alltså en omstart för att rensa felminnet. Dessvärre har det förekommit dåliga komponenter i denna styrelektronik i samband med att man köpt in nytt material, som inte klarat det som de var specifierade för, vilket då alltså gett en stor del av dessa styrfel.

Dessbättre har dessa styrfel än så länge i år varit en alltmer sällsynt vara, och jag hoppas att man nu kommit till rätta med problemet en gång för alla.

På den positiva sidan så är X2000 är underbart fordon att köra, ett av de absolut bästa jag har provat. När allt fungerar som det är tänkt finns det få saker som går att köra så oerhört mjukt som ett X2000-tåg, man kan framföra det helt utan att varken ett stopp eller en igångsättning ens märks i tåget. Jag personligen gillar starkt att köra X2000, det är utan tvivel min personliga favorit, även om de är smått labila stundvis!

Den dåliga sidan då..?

Uppdatering 2011-11-04:
Dessvärre är texten nedan numer smått aktuellt, och jag har haft en egen jobbig och tung upplevelse som jag delar med mig av via ett separat inlägg. Jag låter texten stå kvar i övrigt för närvarande, eftersom det är en del jobb i att ändra den annars. 

Med alla jobb kommer nackdelar, vissa har problemet när kaffemaskinen i fikarummet lägger av, eller när datorn kraschar, dessa problem är inte så särskillt stora sett till nackdelarna som finns med att vara lokförare. Vi talar givetvis personpåkörningar här…

Jag har dessbättre haft turen med mig hittils, och klarat mig undan om än med väldigt liten marginal några gånger. Några kurskollegor samt även några av mina ”yngre” kollegor här i Linköping har dessvärre inte haft sådan tur. Jag har bekanta som råkat ut för det redan under praktiken, några veckor efter examinationen, samt en som råkade ut för det bara för några dagar sedan.

Detta är även en stor del i att det är svårt att få åka med i hytten, att se en människa stå i spåret framför sig, med vetskapen om att man inte kommer stanna förrens väldigt långt bortanför den punkten är väldigt jobbigt, det är inget som fler människor än absolut nödvigt behöver se. Resultatet av en personpåkörning är inte heller särskillt vackert, även om jag själv inte råkat ut för det själv, har jag dessvärre sett resultatet av det vid två tillfällen, åtminstonde delar av resultatet, det är inte någon vacker syn.

Inom SJ finns det dock en tämligen stor organisation för att ta hand om förare som drabbas av detta, med kamratstödjare som skall komma ut och ta hand om drabbad personal. Direkt en påkörning inträffar så innebär det även att aktuell förare direkt tas ur tjänst, och därmed inte får flytta tåget annat än på beslut av räddningstjänsten för att underlätta en eventuell räddning.

Detta innebär även att en personpåkörning skapar omfattande trafikstörningar, generellt sett kan man räkna med trafikstopp i runt 2 timmar under tiden räddningstjänsten arbetar. Innan trafiken släpps på igen skall även en olycksplatsansvarig ge klartecken samt ny personal till det drabbade tåget skall anlända.

Innan man som förare får återgå i tjänst så kommer man även få träffa företagssjukvården, samt att man har möjlighet att ha en kamratstödjare med sig första gången man passerar platsen igen. Sen är det väldigt olika från fall till fall, och person till person hur lång tid man är sjukskriven efter en sådan händelse, och framförallt hur illa man tar åt sig av det, vissa förare kanske aldrig kan återvända till förarstolen efter en påkörning…

Utöver alla de som faktiskt ställer sig frivilligt på spåret händer det dessvärre titt som tätt att folk genar över spåren, för att spara tid, man påstår sig ha bråttom, inte orkar vänta, ursäkterna är lika många som antalet människor som yttrar dem.

Tänk bara på det, att tåget hinner INTE stanna, och om du har tur så dör du, gå ALDRIG över spåret på andra platser där det specifikt är tillåtet.

Museiverksamhet

Av och till får jag frågor och önskemål om att hjälpa till med att köra tåg för museal verksamhet av olika grader. Detta är något som inte överhuvud taget tilltalar mig på något plan och som inte kommer att bli aktuellt i nutid eller framtid.

Jag vill göra det väldigt klart att även om jag starkt gillar mitt jobb som lokförare, så är jag inte på något sätt intresserad av att ägna min fritid åt det. Min fritid är tillägnad min familj och de intressen jag har utöver järnvägen och järnvägspolitik som sådant.

Även om jag uppskattar de insatser som runt om landet görs för att visa upp vårt lands järnvägshistoria och i att hålla musealt material rullande, så har jag personligen inget intresse i att lägga min tid på att delta, då jag personligen anser mig ha bättre saker att lägga den tiden på.

Därmed undanbedes vänligen men bestämt alla förfrågningar om att bidra med tid och energi på att framföra tåg i museal verksamhet.

Slutsats då?

Jag trivs väldigt väl med mitt jobb, även om det har hemskt tidiga mornar ibland, även om det är stundvis kaos, även när tågen inte fungerar, så vill jag inte byta bort det mot något annat just nu. Man måste dock vara medveten om jobbets både positiva som negativa sidor innan man ger sig in på det karriärspåret, för sin egna skull!

Den som har frågor och/eller åsikter i övrigt om denna text, är varmt välkommen att höra av sig!

Och nej, jag släpper inte in folk i förarhytten för medåkning, det är ingen idé att fråga.

65 Kommentarer

  1. Hihi *Gravid kvinna* 😉
    Intressant text, hoppas många hittar hit så de kan läsa 🙂

  2. Apm Andersson

    Det var intressant … man får en helt annan bild av hur saker och ting faktiskt funkar. Jag har t.ex. själv varit med om några personolyckor och det slog mig hur proffsigt SJs personal hanterade det.

  3. Johan

    Tja!
    När det blir dessa tekniska fel som du skriver om, är det då du själv som måste lösa dom alltid eller hur fungerar det? Har du aldrig tagit med en kompis i förarhytten? 😛
    Bra text tycker jag. Hade

    • Tekniska fel får man generellt sett lösa själv, antingen genom de egna kunskaperna, genom att slå upp felet i den på tågsättet medföljande handboken eller ringa företagets tekniska driftstöd. Det har även hänt, och kan hända igen, att verkstadspersonal måste tillkallas för att undersöka/reparera/bärga tågsättet, men detta är tämligen ovanligt.

  4. Hej! Jag funderar på att söka till lokförarutbildningen i höst. Jag skulle dock vilja veta lite mer om just själva utbildningen, och framförallt om sökningen till utbildningen. Vad är det mer detaljerat för tester som man ska genomgå? Den enda info man får är att det är div. simultantester, reaktionstester etc. men det vore intressant att veta mer, så att jag kan fatta ett beslut om jag känner att det är någon mening att söka eller ej. Vidare vore det intressant att veta vad som ingår i utbildningen sedan. 10 månader sa du att du gick, är det standard? Jag har nämligen sett 60 veckor och det är ju betydligt mer än 10 månader, men de 60 veckorna kanske inkluderar praktik… Hoppas att du har tid att besvara dessa frågor. Om du inte vill göra det på bloggen så har du ju min mailadress. MVH//

    • För min del var det tester såväl gällande läsförståelse, enklare räkneövningar, logiskt tänkande och simultankapacitet. Enligt uppgift skall de tester som finns på officer.nu vara av liknande stil, så där kan du se om du får en försmak av vad som väntar.
      Den utbildning jag gick var på drygt 10 månader, men då var det en utbildning som sköttes av SJ AB till skillnad från de YH-utbildningar som går att söka normalt. Dessa YH-utbildningar är mer övergripande än den jag gick som var väldigt fokuserad endast på persontrafik och därmed kunde kortas ner jämfört med YH-utbildningen.

  5. Tack så hjärtligt! Det var användbar info. Kan du gissa om testet är svårare eller lättare än officerstestet? Då jag hamnade ganska högt över medelresultatet på officerstestet på alla delar utom en (där jag la mig på medelresultatet), så vill man gärna veta om det innebär att man kanske kommer klara sig relativt bra även på lokförartestet.

  6. Ardian

    hej jag undrar lite på hur tiderna är om man nu skulle ta en utbildning som lokförare, hur går det ihop med resten utav livet? jag vet att det är lite ovanliga tider osv. men kan du typ beskriva hur en vecka ser ut ungefär när man går upp och när man kommer hem ledighet osv. och lönerna är bra har jag med kollat upp stämmer detta eller beror mer kanske vilket företag man jobbar på osv?

  7. Pierre

    Hej Joakim!
    Jag går i tankarna om att utbilda mig till lokförare, det låter som ett intressant arbete.
    Men eftersom att jag inte känner någon annan inom yrket så är det svårt att få svar på alla dom frågor man har, så detta inlägget som du delat med dig av, var för mig väldigt intressant!
    Jag är nyfiken på hur en typisk arbetsvecka/period kan se ut och även ett exempel på hur en arbetsdag brukar gå till, ifrån det att du lämnat ditt hem och beger dig mot jobbet. Du ser, jag bor i Falkenberg på västkusten och antar att mina utgångspunkter är Varberg och Halmstad (som båda ligger 4mil härifrån) så det är därför jag är intresserad av hur en typisk dag/vecka kan se ut.
    Tack på förhand!

    • Hej Pierre och ursäkta ett sent svar!
      Det är väldigt svårt att hitta något som kallas en typisk arbetsperiod på något sätt och vis eftersom detta skiljer sig enormt mycket mellan olika företag och även inom företagen. Alla företag har olika stationeringsorter och sätt de jobbar på. Oftast har man en form av rullande schema om 4-12 veckorsperiod, där arbetspassen upprepar sig under tiden. Sedan finns det även det jag går på nu under 2015, en slags vikarielista där endast de lediga dagarna upprepar sig under perioden och där jobben fördelas vecka till vecka eller för all del, med ännu kortare framförhållning med. Tyvärr blir du inte värst mycket klokare utav det här svaret, men det är en alltför ospecifik fråga för ett yrke som är så pass varierande som lokföraryrket är.

  8. Får man fråga vad du har i lön?

    • Ja, det får man. För närvarande har jag en grundlön på 32 315 kr/mån. Utöver det tillkommer även OB, eventuella traktamenten, eventuell övertidsersättning och för mig som även är körlärare, tillägg för varje tur jag har elev. Dvs månadslönen skiftar ganska ordentligt från månad till månad. 🙂

  9. Hur ser en typisk arbetsvecka ut för en lokförare?

    • Svårt att säga vad som är en typisk arbetsvecka. Vissa veckor jobbar vi 6 dagar, andra 3 eller 4. Vissa veckor jobbar man kvällar, andra morgnar, en tredje så är det överliggning på annan ort inblandad i leken. Det är väldigt omväxlande kort sagt.

  10. Sessan

    Hej Joakim,

    Efter utbildning till lokförare tillkommer det fler Interna utbildningar på företaget man hamnar på? Om så hur ser de ut? Hur länge innan man kör själv?

    • Hej Sessan.

      Förutsatt att man tar anställning på ett någorlunda seriöst företag efter examen så tillkommer det internutbildning i såväl fordon som interna föreskrifter. Hur lång tid detta tar beror väldigt mycket på företagen, allt från ett par-tre veckor till tre månader. På företaget jag jobbar så räknar man normalt sett med dryga tre månaders kompletterande utbildning efter examen innan man är examinerad och klar för egna turer.

      • Sessan

        Jag förstår. Innebär det att det är 3 månader ungefär av teori med tester/prov som tillkommer eller även praktik med handledare. Är den intensiv, dvs pågår på vardagar som helger(oregelbundna tider)?

        Får man betald under dessa månader? Hur mycket?

        Tack så mycket för att du tar tid o svarar:)

        • Hos mitt företag handlar det om en blandning av teori och praktik. Det skall till ett ganska stort antal timmars körning inom det egna företaget innan det är tal om fordonsutbildning bland annat. Sen är det även en hel del teori ytterligare på det, för att än en gång säkerställa de delarna av dels allmänna trafiksäkerhetsföreskrifterna, TTJ, samt interna föreskrifter sitter som de ska inför egen körning.

          Teoridelarna pågår normalt mån-fre och praktikkörningen pågår när trafiken pågår i övrigt, d.v.s. alla tider på dygnet mer eller mindre, oavsett helger eller ej.

          Vågar inte svara på hur det är med lön under den tiden. Någon form av lön förutsätter jag förekommer, men mer exakt än så vågar jag inte säga.

          Fortsätt gärna fråga om det är ytterligare du undrar över! 🙂

          • Sessan

            Spännande och intensivt minst sagt:) Toppen att säkerheten o nivån på utbildningen är hög. Har många frågor fler…

            1) hur är det att ha familj/relation och vara tågförare? Hinner man med livet?
            2) om man som du jobbar för SJ är du då hemma oftast eller blir det många resor med övernattning på annan ort? Hur ter det sig? Hur ser en sådan period ut?
            3) hur långa sträcker rör det sig om i Sverige? Får man välja själv hur ens körningar ser ut?
            4) hur ser semestern ut? Dagar?
            5) hur kommer dt sig att du valde att vli tågförare? Ser att du trivs(allt blir ju vardag) men får du stimulans, träffa kollegor?

            Tack igen:)

          • 1) Allt beror på vad du har för önskemål och krav på livet. Det kan stundvis vara svårt att kombinera lokföraryrket med familjelivet och tendensen är tyvärr inte att det blir enklare. Det här är ett helt ämne i sig och kräver mer tid och plats, något jag tänkt ta mig an i ett blogginlägg så småningom. Kanske. Räkna dock med att behöva göra många uppoffringar och att behöva ha en förstående partner när man tänker sig bilda familj.
            2) Detta är en fråga med många svar då allt beror på varifrån man utgår och hur man jobbar. För egen del har det varit omkring en övernattning på bortastation per vecka under våren i snitt. Ibland mer, ibland mindre. Allt beror som sagt på schemat och det finns inget sådär toppenbra svar på frågan.
            3) För egen del kör jag i dagsläget på sträckorna Karlstad-Stockholm(-Uppsala) och Karlstad-Göteborg. Detta är även det något som ändras lite från år till år, beroende på vad för typ av körning som åkstationen får. Även valmöjligheterna beror helt på vart i landet man jobbar och vad för åkning den stationen har. För oss är det inte värst mycket till val annat än att lägga till Karlstad – Oslo för de som har utbildning för att köra i Norge.
            4) Fem veckor semester, sökning baserat på ett rullande flöde om vem som söker i första hand, ändras år till år. Sen har vi även ett antal dagar som kompenserar för årets röda dagar. Dessa skall så långt det är möjligt placeras ut på de röda dagarna, men kan även placeras på andra tillfällen om det är så att man jobbar de röda dagarna.
            5) För min del var det en stor del barndomsdröm som av en händelse kunde införlivas när jag sprang på en chans att få utbildning som dessutom var betald på köpet. Var bara att tacka och ta emot när jag klarade av sökningen! Överlag trivs jag väl som så, även om jag på sistone allt mer övervägt att söka och även har sökt andra jobb. Svårigheterna att reglera jobb och privatlivet är de största skälen, allra helst med tanke på att vi skall ha barn till vintern. Jag trivs väl med yrket Lokförare, mindre väl med hur järnvägen och dess arbetsgivare utvecklas.

  11. Sessan

    Oj det lät lite oroväckande gällande att kombinera jobb o livet…

    Man tack att du tar tid o berättar hur det e!

    Trevlig helg!

  12. Sessan

    En fråga till gällande den interna utbildningen hos SJ om man redan gått utbildning till lokförare o blivit godkänd.

    Förstod jag rätt att teorin är mån-fre 8 timmars dagar samt att man sedan får köra kvällar som på helger för praktik? Blir det inte för intensivt med inga/få lediga dagar alls?

    Hur intensiv var den interna utbildningen? Tänker återigen på familjeliv och om man kan jobba extra för att få ekonomin att gå runt?

    Hur är SJ som arbetsgivare? Förstår om du ej kan berätta. Har googlat o fått mer negativ bild än vad jag trott. Gott o få en uppdaterad o verklig bild på hur det är idag.

    Tack!

    • Hej!

      Teoretisk och praktisk utbildning sker separat, så alltså inte först teoripass följt av praktik samma dag, utan det är separata utbildningsdagar. Normalt sett kör man teoriveckor varvat med praktikveckor för att få en bra blandning. Normalt sett har man lediga helger de veckor som man har teoretisk utbildning och de veckor när det är körning, så sker körningen de timmar som respektive handledare jobbar på.

      Beroende på vart man bor och tänker sig jobba i landet, så kan framförallt teoridelen vara intensiv då denna normalt sker i Stockholmsområdet till absolut största del. Detta innebär veckopendling för de som bor i andra delar av landet. Hos SJ betalar normalt företaget då boendet under veckodagarna.

      Gällande kvarvarande del av dina frågor, så tar jag det via ett privat mejl istället, då åsikter alltid är dagsfärska och inte alltid lämpliga för att sparas i internets stora arkiv.

  13. Sessan

    Hej igen,

    Hoppas allt är bra!
    Hur är det med utbildningen på SJ. Har hört att man får genomgå olika utbildningar för att köra olika tågfordon. Stämmer det?

    Hur många fordon finns då inom SJ? Är det utbildningsperioder o uppkörning för varje fordon?

    Trevlig helg!

    • Hej Sessan!

      Det stämmer, varje fordonstyp har sin egna fordonsutbildning på ca 2-3 veckor, beroende på vad det är för fordon. För varje fordonsutbildning är det både teori samt några kördagar för att bli bekant med fordonet. Någon regelrätt uppkörning är det inte direkt dock, även om en instruktör i slutänden skall godkänna fordonsutbildningen som helhet.

      I dagsläget finns det inom ”stora SJ” fordonsutbildningar för Rc6+personvagnar, X2, X12, X40 och X50-55. Utöver detta finns i dotterbolagen såväl Y1, Y31 som X61, beroende på vilken upphandlad trafik det rör sig om.

  14. Sessan

    Vad spännande, jag antar att lönen ökar med varje fordon man tar?
    Är det man själv som bestämmer hur många fordon man vill ta eller är det en gryndförutsättning som gäller, dvs Rc6+personvagnar är ett måste och sedan krävs X-2000?

    Är utbildningarna direkt inpå varandra? Dvs du tar första o sen sätter man igång med nästa fordon direkt?

    Många frågor här?

    • Nja, inte riktigt så, beroende på hur övertidsframkallande respektive fordon är då! 😉

      Istället är det lönesteg baserat på år i tjänst som avgör grundlönen. Hos SJ är det två steg där man når slutlön efter två år som förare.

      Mängden fordonsutbildning beror på vart man jobbar, vilken trafik det handlar om och vilket schema man går på. Hos oss i Karlstad är det utbildning på Rc6, X2 och X50-55 som gäller för alla. Hur fort det går beror på vilka utbildningstillfällen som finns att tillgå 🙂

  15. Sessan

    Ok intressant!

    Du vet Vet möjligtvis inte vad som gäller i Stockholm/Hagalund området? Vilka fordon?

    Det låter som att det tar ett år att bli fullfjädrad lokförare? Var det intensiva teoriperioder inför varje fordon? Jag antar att man arbetar heltid däremellan med det tåget man har fått dvs när man fått diplom/intyg o klarat Rc6 så måste set väl betyda att man kör den på heltid för att hålla sig varm. Sen pluggar man inför nästa osv…

    Låter onekligen som att man inte kommer at ha tid för annat tex relationer?

    För mig är det viktigt med balans eller åtminstone veta hur länge detta håller så det kan kommuniceras till ens respektive?

    • I Stockholm/Hagalund handskas de med ganska många fordon, Rc6, X2, X40 och X55 är aktuellt där, lite beroende på vilket schema de går på. Osäker på hur många som har de olika fordonen, men strävan brukar vara att så många som möjligt skall ha utbildning på samtliga, för att underlätta schemaändringar med kort varsel.

      Till en början med så är själva grundutbildningen på nästan 1,5 år på YH-utbildningen. Sen tillkommer det för SJs del cirka tre månader fortbildning och sedan 2-3 veckor per fordonsutbildning, även om det senare där blir lite mer utspritt när man väl har en eller två fordonstyper att börja med. Efter varje fordonsutbildning är tanken att man skall ha minst 5 egna turer med den fordonstypen i närtid, för att bli just varm i kläderna. Normalt försöker man få till lite mer än så med.

      Inte för att vara sådan, men man har tid till det man tar sig tid till. Allt går, bara det finns en vilja. Sen är det absolut svårt ibland, att hålla exempelvis relationer vid liv när det är mycket bortavaro, men det är inte något helt omöjligt. 🙂

  16. Sessan

    Hej igen, tack för svar o så sant gällande det sista. Tid för det viktiga finns alltid!

    Hur är det med schemat man får, är deb föränderlig veckovis eller kör man samma schema ett tag? Och kan man få ett schema där man under en period jobbar varje helg?

    Grymt att du avvarar tid o svarar på frågor!

    • Hej!

      Schemat är lite olika beroende på vad man väljer/har möjlighet att välja. Man kan antingen redan nu till vintern välja ett grundschema som snurrar i 4-8 veckorsrotation över kommande tidtabellsperiod (mitten av dec 16 till mitten av dec 17). Undantaget jul/nyår samt sommarperioden då det är kortare tidsperiod för schemaläggningen. Det andra alternativet är en form av vikarielista där man vet sina lediga dagar för kommande tidtabellsperiod endast. Resten fylls på allt eftersom, med ett veckobesked som kommer måndagen veckan innan det gäller. Normalt jobbar vi inte mer än varannan helg och enda egentliga vägen runt detta med annat än rena speciallösningar, är att jobba som timanställd istället för fastanställd.

      Obs då att detta gäller för SJ och är under utvärdering överlag.

  17. Sessan

    Jag tror jag förstår lite bättre:)

    Har man förmåner på jobbet som lokförare utöver friskvård? Hörde av en att man får en ipad o mobil? Är de för jobb eller går de att använda för privat bruk?

    Något mer?

    Glad advent!

    • Hej.

      Den mest intressanta förmånen utöver friskvård är väl det privatresekort man har möjlighet att ta ut mot en tillverkningskostnad och viss förmånsbeskattning. Detta ger oss möjlighet att åka tåg på fritiden till låg kostnad per resa. Beroende på hur mycket man reser på fritiden så är detta mer eller mindre intressant.

      Telefon och surfplatta med Android som system använder vi i tjänsten, även om de givetvis går att använda privat utöver detta om man så önskar. Exakt hur det fungerar i dagsläget vågar jag inte svara på, då jag inte nyttjar tjänsteenheterna privat utan har egna enheter för sådant. Föredrar att ha jobbet nerkopplat helt när jag är ledig helt enkelt.

  18. Helen

    Jag undrar över det så kallade död-mans-greppet. Är det en spak man måste sitta och hålla i hela tiden? Hur funkar de? Kan man variera stå och sitta? Jag har problem med axlar och nacke så därför jag undrar om jobbet skulle passa mig. Är det något annat jag borde tänka på som har lite problem med kroppen?

    • På moderna fordon handlar det främst om en fotpedal som hålls i ett mittenläge, men då även med ett handgrepp som man kan använda exempelvis vid elevkörning för att kunna skifta förare under gång. Det går även att använda om man får ett behov av att ställa sig under gång, men det är inte något jag rekommenderar direkt.

      Allt beror ju sen på hur pass stora besvär du har och vilken typ av trafik man kör. Med persontrafik har man ju åtminstone möjligheten att resa på sig kort vid uppehållen om man så behöver. Utöver detta behöver man även tänka på att det stundvis kan förekomma ganska tunga lyft och visst behov av att kunna vara ganska rörlig vid av- och tillkoppling utav fordon i loktåg samt vid felsökning.

      Helt enkelt, så kan det passa mer eller mindre väl beroende på hur dina bekymmer med kroppen artar sig och hur du kan jobba runt det hela.

      • Helen

        Jag behöver variera stå och sitta pga mina besvär. Men är det en bra stol man sitter i när man kör så fungerar det att sitta längre stunder. Hm, tunga lyft? Som vad? Smidig är jag iaf.

        • Så länge man håller sig till företag med någorlunda moderna fordon så är det generellt bra stolar med inställningsmöjligheter åt alla håll och kanter. Sen får man ju också ta de chanser man kan till att resa på sig, allra helst om man har eller har haft besvär.

          Återigen är allt beroende på vad man kör, men vid loktågskörning exempelvis hanteras det koppel som väger en hel del samt slangar som kan vara mer eller mindre medgörliga. Det mesta handlar om teknik dock, men tyngden finns där tills man lärt sig tekniken. Utöver detta finns det även bogseringskoppel på de flesta motorvagnar som kan väga uppåt och över 60 kg. Dessa hanteras dock inte ensam annat än om man är lite för dum för sitt egna bästa. Det tar dock på styrkan att hantera dessa tillsammans med någon med och då hjälper det bättre med ren och skär vilja än teknik.

          • Helen

            Hm, jag förstår. Tack för dina svar!
            Jag såg att hälsokontrollen förutom syn, hörsel, färgseende består av psykolog och fysiskt hälsotest. Vad vill dom få reda på i psykolog och fysiska testet? Såg även att vikt och längd är avgörande. Men hittar ingen info om hur lång man ska vara eller vilken vikt som är minsta vikt.
            P.S. Du berättar väldigt bra i din beskrivning om hur det är att vara lokförare! 🙂

          • För det fysiska handlar det väl främst om att man inte är i katastrofalt uselt skick egentligen. Att man inte har några sjukdomar som kan hindra yrkesutövande, det är inte direkt ett fystest som för militärtjänstgöring eller liknande 😉

            För det psykologiska handlar det mer att göra en grundläggande bedömning på om man kan anses klara av den psykiska stress som kan bli i yrket lokförare och de sidor utav yrket som förekommer.

            Kul att du gillar beskrivningen och jag hoppas du får någorlunda bra svar på dina frågor! 🙂

  19. Niclas

    Hej Joakim jag har sökt till lokförar utbildningen och startar nu i februari, detta är något jag verkligen vill men det finns en sak jag är lite orolig för och det är att nån prata om att om man kuggar ett teori prov så blir man kickad från kursen. Stämmer detta? För det är ju lätt hänt att det inte går som man tänkt sig på varje prov.

    Sen vad är det för typ av prov som görs (fattar ju att det handlar om allt som har med tåg och göra och lite där till men du kanske har något mer specifikt svar

    Med vänliga hälsningar Niclas 🙂

    • Hej Niclas!

      Det du hört skulle jag avfärda som ren skrämselpropaganda. Klart man har råd att misslyckas med ett enskilt teoriprov utan att hela utbildningen blir bortkastad, du kommer tveklöst få göra om provet åtminstone en gång om du mot förmodan skulle misslyckas på första försöket.

      Däremot skulle jag definitivt råda dig att inte göra det till en vana att kugga, det vore direkt dåligt för fortsatt utbildning! 😉

      Lycka till med utbildningen nu och hör av dig igen om det är något du undrar över!

  20. Caroline Al-Jafari

    Hej !!
    Går med tankarna att lämna in en ansökan för utbildning som lokföra. Har några frågor som jag tacksamt skulle bli glad att få svar på.
    – Är jag för gammal som 45 årig kvinna som ska utbilda sig som lokförare ??
    – Är det enbart i vissa städer som lokföre sökes eller kan man vara bosatt var som helst i Sverige ??
    – ifall man tidigare för några år sedan mått dåligt p.g.a. En jobbig skillsmässa och sökt hjälp från psykiatrin men nu mår bra, kan det vara ett hinder för att bli lokförare ??
    – Har man inte gått skola och suttit på skolbänk sedan 25 år är det svårt med prover liksom matte och engelskan inom utbildningen ??
    Tack på förhand
    // Caroline

    • Hej Caroline!

      • Det är absolut inte för gammalt som 45-åring. Långt ifrån! Snarare kan det vara en högst lämplig ålder som ger dig fördelar under utbildningen. Dessutom har du omkring 20 år kvar till pension och utöver det, så jag har själv haft lokförarelever under praktik som varit såväl lika gamla som äldre än dig!
      • Allt beror på vilket företag du vill söka jobb på. Dels finns det bemanningsföretag där du kan bo vart som helst i landet eftersom du då jobbar koncentrerat på annan ort de veckor du jobbar. Utöver det finns det stationeringsorter på många platser runt om i landet, återigen, beroende på vart du tänkt dig jobba.
      • Jag vågar inte svara på huruvida det kan vara ett problem eller ej, även om jag inte tycker det bör vara det. Var öppen och ärlig kring förutsättningarna kring det hela, så bör det inte vara några problem. Alla har vi stunder i livet när det är mer eller mindre tufft och så länge du inte är i aktivt behov av psykofarmaka så tycker jag inte det skall vara till någon last för din ansökan.
      • Det är väldigt individuellt med studielust och möjligheterna, men tro på dig själv och börja med en ansökan så kommer du därefter få möjlighet att göra urvalstester där du ganska direkt märker om det är något som kommer ge dig problem framöver eller ej. Ur egen synvinkel tyckte jag att studerandet och testerna under teoriutbildningen var enklare än motsvarande från skolan, eftersom man vid en sådan här utbildning ser ett mer direkt resultat framför sig.

      Jag uppmanar dig att våga söka till att börja med, det kommer förhoppningsvis att löna sig väl!

  21. Said

    Hej!
    Jag har bott i Sverige i 5år och tänkte söka lokförare utbildning . Är första provet svårt? Finns nånstans att man kunna träna lite? Vad handlar frågor om? Jag är lite rädd för att jag vet ingenting om frågorna.

    • Hej Said!

      Det är svårt att säga om provet är svårt eller ej. Det beror på dig själv mycket, vad du är bra på eller ej. Tyvärr tror jag inte det finns någonstans man kan göra proven i förväg utan det är först när du ansöker som du får möjlighet att göra testerna online.

      I mångt och mycket är det ganska likt klassiska IQ-tester, logiskt tänkande, läsförståelse, mattematik med mera. Delar utav testerna för lokförare liknar det som exempelvis Mensa har som provtest, ett provtest du finner på https://www.mensa.se/bli-medlem/provtest-r1/ och kan öva med hjälp utav!

      Lycka till med din ansökan!

  22. Said

    Tack för svaret 🙂

  23. Tobias

    Hej!
    Jag har suttit i tankar om att bli lokförare, alltmer nu när jag närmar mig 30.

    Då jag redan har ett x-hundratal högskokepoäng under mig och inte är jättepepp på att återgå till CSN undrar jag; hur gick du tillväga för att få din utbildning betald och hur går man tillväga med det idag?

    • Hej Tobias.

      När jag gick utbildningen var det stor brist på förare och då valde SJ AB att själva ordna med och betala för utbildningen. Det har hänt vid enstaka tillfällen senare med men normalt är det numer utbildning med CSN-stöd som gäller.

      Det du kan hålla ett öga på är i Stockholmsområdet där förarbristen är stor och betalda utbildningar kan förekomma framöver!

  24. Kennet

    Hej.
    Spännande läsning…. Tänker göra, om nu utbildning och sånt löser sig, ett lappkast i livet och bli lokförare på äldre dar. Tror verkligen att det är ett jobb som skulle passa mig, både de egenskaper som behövs och min livssituation.
    Nu till min fråga, är det möjligt att få åka med någon lokförare för att se hur jobbet är på riktigt?

    • Hej Kennet!

      Kan inte svara på hur andra företag jobbar, men jag har svårt att tänka mig att du kan få till ett sådant studiebesök i förväg med mindre än goda personliga kontakter. Det är normalt inte tillåtet att ha ”civilister” i hytten vid färd annat än med mycket goda skäl.
      Hoppas du ändå kan bilda dig en god uppfattning om yrket via text och att ditt lappkast visar sig vara bra! Lycka till med ansökan och utbildning!

  25. Sezzan

    Hej igen,

    Ett tag sen.
    Fråga: Som lokförare, kan man få arbeta flera dagar på annan ort, dvs vara borta hemifrån mer än 24 timmar? Hur brukar det vara?

    • Hej Sezzan!

      Allt beror på vart du jobbar egentligen. Mig veterligen är det inte vanligt med bortavaro flera dygn annat än under utbildning vid de större operatörerna. Däremot kan det finnas överliggningsturer som varar mer än 24 timmar. På min åkstation har ombordkollegorna tidigare haft en tur som började vid 10-tiden dag 1 och gick till 20-tiden dag 2.

      Sedan finns det alltid mindre operatörer och framförallt uthyrningsfirmor som jobbar annorlunda. Där kan det vara komprimerad tjänstgöring på annan ort, men då lite mer självvalt.

  26. Anneli

    Jätteintressant läsning

  27. Jesper

    Hej Joakim,

    Jätte spännande läsning!

    Tänkte höra med hur arbetstiderna ser ut? Förstår självklart att dom varierar emellan åt, men vore bra med ett ungefärlig perspektiv.

    – Hur ofta jobbar man natt kontra dagtid?
    – Hur ofta jobbar man helg?

    Tack på förhand! 🙂

    • Hej Jesper!

      Jag har faktiskt spelat in ett klipp i det aktuella ämnet, det finns på YouTube på länken https://www.youtube.com/watch?v=YxUfDVemYqU och du får gärna spana in det för en liten genomgång utav hur två veckor ur mitt lokförarliv ser ut! 🙂

      Kort svar på dina två frågor är dock enligt följande:

      – Hur ofta jobbar man natt kontra dagtid?
      Det varierar väldigt mycket beroende på vilket företag du jobbar för och på vilken ort. Lokföraryrket som så tjänstgör obekväma och oregelbundna arbetstider överlag, men viktningen av dag/natt beror väldigt mycket på typen av körning och stationeringsort.

      – Hur ofta jobbar man helg?
      Det vanligaste, så vitt jag vet, är tjänstgöring varannan helg, som läget ser ut nu. Almega (arbetsgivarnas organisation) kämpar febrilt med att ändra detta till jobb 3 helger av 5, så ta det inte för givet för all framtid. Förhoppningsvis fortsätter de att gå bet, för varannan helg är för mycket redan i grund och botten enligt mig.

      Har du fler frågor så får du givetvis höra av dig igen, men se gärna YouTube-klippet för en lite mer detaljerad genomgång av arbetstider under dryga två veckor! 🙂

  28. Sarah Camrian

    Hej. Jag sökte precis lokförarutbildningen som nu har sin premiär i hässleholm i september. Som många andra känner jag mig osäker och nervös för testerna som man ska göra. Har du något tips så att man lyckas och blir antagen? 🙂 Jättebra skrivet av dig!

    Tack i förhand!

    • Hej Sarah!

      Det bästa tipset jag har är att komma till testerna lugn (så gott det går!) och utvilad. Ta det lugnt och försök att inte låta stressen påverka dig. Vill du träna så är mitt tips att du utsätter dig för diverse IQ-tester som finns på nätet, exempelvis det Mensa har på sin webbsida. Det liknar många av de tester som blir till utbildningen sen, där dina logiska förmågor ställs på prov!

      Önskar dig stort lycka till med testerna och håller tummarna för att du får chansen att påbörja en utbildning till hösten! 🙂

  29. Framtida lokförare

    Har du någonsin varit med om att någon sprungit ut på spåret för att ta sitt liv?
    Om du varit med om det, hur hanterar du detta?

    Mvh// Andreas

Lämna gärna några ord bakom dig..!

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén

%d bloggare gillar detta: