Vi avbryter ordinarie sändning här för ett riktigt Ove-moment. Ni får ursäkta, ordinarie tjat om bilar och teknik återgår inom kort!

Här för ett par veckor sedan hade jag mig en trivsam liten dagsväng till Göteborg tur & retur, komplett med ett par timmar rast innan hemresa. Under rasten passade jag på att inhandla en sallad att förtära från en av alla Pressbyrån på stationen, för att ladda lite inför kvällens måltid.

Pastasallad alá Pressbyrån

Pastasallad alá Pressbyrån

Premiumsallad med kyckling och pecorino, fint skall det vara tänkte jag! Givetvis komplett med hälsosam dos koffein på det också. Pris för salladen 66 kr.

Tyvärr insåg jag tämligen omgående när jag öppnade den och började smaka att något var galet. Väldigt galet. En väldigt unken smak med inslag av mögel är inte vad man vill känna på en premiumsallad med kyckling och pecorino.

Problem uppstår eftersom tid inte finns för att uppsöka samma butik den inköptes i för att reklamera direkt där. Inte heller för att bära med sig en unken sallad hur som helst heller för den delen.

Inga problem tänkte jag och skickade istället iväg ett mejl till Pressbyråns kundtjänst. Såhär 2017 bör man väl ändå vara så pass kompetenta i en så pass stor koncern som Reitan att man kan hantera ett sådant här klagomål via digitala kanaler?!

Tydligen hade jag fel. Dels med tanke på att på ganska exakt två veckor har de lyckats prestera två (2) mejlsvar. Ett där de uppmanar mig att besöka inköpsbutiken igen, trots att jag i inledande mejl påtalade att jag inte har möjlighet till det i närtid.

I mejl nummer två i ordningen blir jag istället erbjuden en gratisfika som kompensation för den oätliga salladen. Det vill säga ett erbjudande som kostar mig som kund 20-25 kr eller något i den stilen? Ett erbjudande som kostar Pressbyrån några få kronor.

Inte ett ord uttalades om att kompensera för de 66 kr jag faktiskt betalat för en sallad som inte gick att äta. Inte ens en antydan i att vilja erbjuda ett presentkort på motsvarande summa för att kunna handla i valfri Pressbyrån.

Är det bara jag som är gubbgrinig nu, eller hur tusan tänkte man där?! Vad är det för slags försök till kompensation när man sålt en produkt som varit defekt?

Blir intressant att se hur lång tid det tar att få svar på mitt vändande mejl till det “generösa” erbjudandet…

Ove-moment över, för nu!