Transportstyrelsen tycks ha haft en dag med statistikpresentation idag. Siffror gällande antalet omkomna och allvarligt skadade i de olika trafikslagen har ramlat in här under morgonen, för oss som prenumererar på deras utskick då d.v.s.

Transportstyrelsen logotyp

För järnvägens del ser det försiktigt positivt ut, från ett ganska bra utgångsläge då. Inga resenärer eller järnvägsanställda har omkommit under det senaste året, även om 5 järnvägare blivit allvarligt skadade i sitt yrke. En påminnelse om att livet på järnvägen inte är utan risker.

Däremot omkommer det fortfarande personer som obehörigt vistas i spårområde samt vid plankorsningsolyckor. Totalt under det gångna året var de 89 personer vilket trots allt är en minskning från 118 år 2015. Förhoppningsvis en fortsatt minskande trend på det stora hela.

Det stora problemet med antalet omkomna på järnvägen ligger dock utanför järnvägens primära område. Även om ett stort antal kilometer staket har monterats upp de senaste åren så är det svårt att helt bygga bort såväl risken med oavsiktliga personpåkörningar som framförallt självmordskandidater.

Statistiken över antalet döda i kategorin ”obehöriga i spårområde” är absolut beroende utav en fungerande psykvård i såväl akut som förebyggande syfte. Utan det kommer man aldrig kunna nå våldsamt mycket längre ner i siffrorna. Oavsett hur många trafikstopp det blir per år.

Utöver detta skulle det verkligen behövas insatser i samhället som belyser faran med att obehörigt vistas i spårområdet, oavsett hur bra genväg det än må vara. Antingen så saknar folk i allmänhet dessa kunskaper eller så har vi blivit så stressade i vår vardag att vi inte längre bryr oss?

Det skall bli en smula intressant hur media väljer att vinkla detta, när artiklarna så småningom börjar krypa fram. Jag har en känsla av att de inte direkt kommer återspegla hur otroligt säkert det är att resa med tåg som resenär. Men jag har gärna fel…