Ett av alla stopp

Det är inte någon större hemlighet i att en alltför stor del utav förseningarna på järnvägen numera beror på att obehöriga personer vistas i spårområdet. Ett antal varje år för att de önskar ta livet av sig, ett än större antal för att de tycker det är en lämplig genväg.

Oavsett vilket så orsakar detta ett stort antal förseningsminuter varje år, för att trafiken antingen stoppas helt eller körs med kraftigt reducerad hastighet för att undersöka närmare den/de rapporter som inkommit om obehöriga.

Igår var en av de gånger jag själv står för rapport om och efterföljande trafikstopp på grund utav obehöriga i spårområdet.

Oavsett vilken kategori personen i fråga hörde till, så blev resultatet ett omedelbart och i dryga 50 minuter varande trafikstopp som påverkade ett flertal tåg mer eller mindre mycket.

Som förare har man ibland bara några enstaka sekunder, eller för all del, än mindre, på sig att bestämma sig om den obehöriga person man skådat är en fara för verksamheten eller om denne bara är ute efter att ta en genväg och att därefter agera.

I de allra flesta fallen handlar det om rent informativa samtal för att upplysa Trafikverket och omkringliggande tåg om potentiell fara. Igår blev det järnvägsnödanrop med direkt uppmaning om stopp för alla tåg på aktuell sträcka. Ett nödanrop som fungerar ungefär lika tveksamt som alltid, men vars budskap ändå tycks gått fram.

Igår uppfylldes kriterierna för att omedelbart larma och slå trafikstopp, även om det sannolikt handlat om någon som tar en genväg. Risken för att så inte skulle vara fallet var alltför stor. Risken för trafikstopp på grund av personpåkörning är inte värd att ta. Av så många skäl.

Tänk om folk kunde sluta se järnvägen som en fantastisk genväg. Så mycket mindre problem vi skulle ha. Tills vidare så forskas det åtminstone på motverkande åtgärder, som på ett eller annat sätt tyvärr kommer ställa till nya problem för oss som har järnvägen som arbetsplats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.