Bilbryderier

Ja, kort sagt kan man väl säga ”Here we go again”. Mina sedvanliga, ständigt återkommande funderingar och obeslutsamhet i hur jag skall göra när det kommer till bilägandets nöjen och plågor.

Jag är ju sedan lite mer än två år tillbaka ägare utav en bättre begagnad BMW 523iA av årsmodell 2000. En bil som totalt rullat omkring 16 600 mil varav sådär 1800 mil i mina ägor, d.v.s. strax över 800 mil per år i snitt. Inte så våldsamt mycket och utan några direkta tendenser till förändring åt något håll.

Nytvättad BMW

Tiden före detta var jag ju medlem i och brukare av Sunfleet, d.v.s. bilpool som fördelaktigt nog återfinns på ett stort antal orter runt om i landet. Detta var en utmärkt lösning efter att jag sålde min förra bil, en Saab 9-5 SportCombi våren 2011.

Det finns dock vissa nackdelar med att äga en åldrande bättre begagnad bil, för även om den är väl omhändertagen och i utmärkt skick för sin ålder, så finns ändå en viss oro över vilken stor kostnad som härnäst komma skall. För egen del behöver bromsbeläggen bytas enligt bilen själv, en kostnad på omkring 2000 kr på närmaste BMW-verkstad. Därefter vankas så småningom en Inspektion II, den lite större utav de två service-varianterna som turas om att återkomma. Utöver detta finns det ju även ett kommande behov av nya däck, sommardäck till nästa år och eventuellt andra vinterdäck till i år.

Eftersom jag i allra högsta grad ogillar sådana här kostnader och små ”överraskningar” som dyker upp i tid och otid, så har jag så smått börjat kika på alternativ. På senare tid har ju nämligen allt fler börjat med så kallad privatleasing utav bilar. Tidigare vet jag att Volkswagen kört med det relativt länge, BMW har ju sitt Wrapped med BMW 116i som provkördes i höstas i samband med goda gärningar. Utöver detta har såväl Mercedes-Benz som Volvo även de börjat med detta.

Så, alternativen som susar omkring i mitt lilla huvud just nu är då följande…

BMW 116i

BMW 1-serie

Som sagt, denna provkördes ju i höstas med klart intressant resultat. En sådär lagom stor bil med bra förbrukning och hyfsat gott om plats för sin storlek. Dessutom så vore det att fortsätta vara märkeslojal med tanke på mitt nuvarande färdmedel.

Mercedes-Benz A180

Mercedes-Benz A-klass

Kan gott erkänna att jag länge haft en önskan om att äga en egen Mercedes, just för att det för mig är något särskilt över märket i sig. Fånigt, ja visst. Detta skulle kunna vara ett nära-nog-alternativ med privatleasing med andra ord. Dessutom är nya A-klassen enligt mig rätt snygg, allra helst med rätt färg på det hela. Provkörning väntar förhoppningsvis!

Volvo V40

Volvo V40

Ja, jag vet. Jag vet mycket väl vad jag sagt om mig och Volvo. Mer än väl. Med det sagt så är det nu med andra ord fritt fram att slå mig med något hårt så som jag utlovat. Men ändå. Just Volvo V40 är faktiskt rätt snygg, dessutom lite billigare än de ovan två nämnda fordonen. Provkörning väntar förhoppningsvis!

Sunfleet bilpool

Sunfleet logotyp

Detta är i allra högsta grad ett rimligt alternativ, igen! Sett till hur lite jag kör per år så är det helt klart ett av de mest ekonomiskt bästa alternativen. Slippa betala för garageplats, slippa betala försäkringar, slippa oönskade och plötsliga utgifter helt. På bekostnad av en högre grad planering och en smula mer omständlighet så fort bil skall brukas. Hade det funnits poolplats närmare mig hade nog valet varit enklare faktiskt.

Behålla

Det mest ekonomiskt sunda (?) beslutet är ju att behålla min nuvarande BMW, reparera den, besiktiga den, skatta för den och åka mina 800 mil om året och se glad ut. Den är i bra skick, den kostar mig relativt lite varje månad och har ju faktiskt gjort ett mycket bra jobb under de två åren jag haft bilen. Men ändå, osäkerheten över vilka kostnader som väntar är inte att förakta. Dessutom är den långt ifrån billig i drift sett till bränsle, allra helst inte i jämförelse med de ovan nämnda alternativen!

Ekonomin i privatleasing?

Eftersom jag är jag, så har jag ju givetvis räknat massor på detta, på alla möjliga omständliga sätt och vis. Flera kalkylark har gjorts och i dessa jämförelser mellan de tre bilarna såväl som mot både bilpool och min egna. Överlägset billigast är ju att behålla mitt nuvarande åk, så länge inte alltför mycket går sönder det vill säga. Därefter kommer bilpoolen även om just detta varit en smula omständligt att räkna på, eftersom milkostnaden skiljer så ruskigt mycket beroende på vad för typ av körning man gör. Inte alls långt bakom det snitt jag fick fram för bilpool har vi faktiskt de tre leasingbilarna, med V40 som billigast och A-klass som dyrast.

Givetvis vore det i allra högsta grad rimligt att jämföra dessa siffror med att köpa och äga sin nya BMW, Mercedes eller Volvo. Om det nu vore så att jag var intresserad av eller ens hade den ekonomiska möjligheten att göra detta på stående fot. Nu har jag inget sådär våldsamt intresse för att ÄGA min bil, det kan lika gärna vara bilpool eller leasingbil, eller hyrbil för den delen. Jag ser ingen prestige i att äga min egen bil, snarare ser jag det mer som något rätt onödigt med tanke på de risker som finns i det sett till värdeminskning och liknande.

Så, vad vill jag ha sagt med all denna text och alla dessa funderingar? Vem vet. Bloggen min handlar ju faktiskt i första hand om att jag ska få en möjlighet att skriva av mig, räta ut funderingar och allt sådant. Att någon bemödar sig med att läsa det är alltid lika fascinerande.

4 svar

  1. Av egen erfarenhet, för drygt ett år sedan, så blev jag övertygad om bilbyte av två skäl. Båda nämner du ovan. ”Vad står näst på tur” vad gäller trasiga delar och service (då den krånglat en del det sista halvåret-året) samt kanske den största som jag ser det med facit i hand – bränsleförbrukningen.

    Jag jämförde ett par-tre olika kärrors förbrukning på pappret, dåvarande Saaben inkluderad och det var inte till dess fördel. Med facit i hand så verkar det som att vi sparat femsiffrigt belopp i bara soppa sedan vi köpte den för 15 månader sedan. Snabbt överlagsräknat baserat på 2500 mil (ja, ganska mycket mer än dig men ändå). 0,8l/mil med Saab:en till bensinpris på 14:50 (ligger nästan alltid högre än dieseln) och 0,52l/mil med Passaten, till dieselpris på 14:20. Då skiljer det 10450 spänn. I soppa. Plus miljövinsten i att bilen dricker mindre så klart, det ska inte skojas bort.

    Sedan är ju ett bilbyte givetvis mer än bara soppapengarna. 🙂

    1. Bränsleförbrukningen är en inte alls försumbar del i det hela, helt klart! Även för min del, utslaget på tre år och total runt 2400 mil skulle det röra sig om mellan 10-12 000 kr totalt sett till dagens bensinpris, kör man istället tillåtna 3000 mil på dessa tre år så rör det sig istället om uppemot 15 000 kr i skillnad till nackdel för min nuvarande bil. Många pengar blir det, allra helst med tanke på att bensinpriset knappast stannar på omkring 14,50 kr/liter som det håller sig runt i dagsläget..!

      Nåja, lär nöta mina kalkylark många gånger till innan något beslut tas. Dessförinnan skall jag även försöka styra upp provkörning av V40 och A-klass också! 🙂

  2. […] alltför bekant vid det här laget började det med mina bilbryderier här i början av juni, ett försök att sätta ord på alla tankar och funderingar jag haft ett […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.