Cirkeln sluten

För fem år sedan, mars 2008, så var jag mitt uppe i min andra praktikperiod under lokförarutbildningen. Just den här dagen vankades om jag minns rätt en tur Linköping – Gävle t&r med X40, men eftersom jag inte har kvar anteckningar eller turförteckning kan jag inte svära på det.

Då var man ännu i allra högsta grad färsk med endast drygt tre veckors tågkörning totalt med sig i ryggsäcken och om inte exakt allt så åtminstone mycket var fortfarande saker man gjorde för första gången. Sedan dess har över 1800 dagar förflutit varav ett övervägande antal bakom spakarna på ett och annat tåg, i sällskap av såväl körlärare som instruktörer och på egen hand.

De senaste två dagarna har det varit dags att lite smått sluta cirkeln, för den överliggningstur jag haft från måndag till tisdag har även erbjudit examination som körlärare. Detta har alltså inneburit att jag haft med en instruktör som inte bara bedömmer hur jag sköter mitt jobb utan även min förmåga att förklara och berätta om vad jag gör.

Tidigare, under totalt fem dagar i februari gick jag även en kurs i pedagogik samt tre dagar med repetition av säkerhetsföreskrifter, tågskyddssystem och bromslära, för att dels friska upp kunskaperna men även fylla på med lite till, sådant som kan vara bra att kunna.

I april är det meningen att jag skall ha elev med mig för första gången, något jag ser fram emot med sådär skräckblandad förtjusning just nu. Dels skall det bli otroligt intressant att ta sig an uppdraget att lära någon annan att köra tåg, med allt vad det innebär! Dessutom är det ju fortfarande jag som är ansvarig för tågets säkra framförande, trots att jag själv inte sitter bakom spakarna och därmed inte på samma sätt kan ha kontroll över situationen på samma sätt som när man själv sitter där.

Förhoppningen är att detta skall kännas mycket givande och kul, att få lära ut det yrke man själv uppskattar så mycket. Dessutom ger det förhoppningsvis ytterligare en dos variation till att ”bara” köra tåg själv, utöver den variation som kamratstöd och utredarrollen ger då!

Sen får vi allt se vad andra tycker om att ha mig som körlärare, det får framtiden utvisa helt enkelt…

5 svar

  1. anneli

    Grattis det går verkligen framåt för dig i arbetslivet.
    Och du med ditt tålamod med mig o datorer så…ja då tror jag du lyckas som lärare också.Lugn bara lugn.

  2. Peter Olsson

    Grattis! Första prövningen är att se iskall ut när man kommer in mot stoppbocken på Göteborg C. Eleven kör en RC 3 med nio vagnar på kroken som rycker och drar… Då tar man på sig körlärarminen (alltså filbunke) samtidigt som alla sinnen är utnyttjade till bristningsgränsen.

    Lycka till, det kommer att gå geschwint!

    //Peter

    1. AM Persson

      Tack för den kommentaren!
      Den gjorde att jag med säkerhet vet att jag tog rätt beslut, när jag vänligen men bestämt tackade nej till körlärarutbildning.
      Då kan jag även tillägga att jag är uppfödd på filbunke, så den biten är i sig inget problem 🙂

      Men till Ewenson kan jag bara säga grattis och lycka till. Du kommer klara det galant!!

  3. Lycka till!

  4. Grattis joakim till den lilla befodran du fått

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.