ewenson.se

Lokförare, pappa, make, fotonörd och allmänt lycklig

En enorm skillnad!

Inför varje tidtabellsskifte är man väl alltid en smula fundersam. Mestadels över vad de nu ställt till med. Det brukar liksom bli en hel del att omställningar från föregående år.

Till årets upplaga, T17, så måste jag ändå säga att merparten av omställningarna varit klart fördelaktiga för åtminstone punktligheten och återhämtningsmöjligheterna. På viss bekostnad av kapacitet istället då, givetvis.

Inte minst har detta arbete med realistiska körplaner märkts av på våra Oslo-tåg som tidigare haft en bedrövlig punktlighet men som nu istället tuffar på fint. Så att säga.

Tåg 636 i Karlstad

Tåg 636 i Karlstad

Dagen till ära passade jag på att nyttja denna återhämtningsmöjlighet när åkdonet för dagen blev en smula kinkigt. Två gånger på vägen från Oslo hade nämligen ledande hytt lagt av under gång med efterföljande tvärnit och omstart som resultat.

Ändå var tåget i god tid till Karlstad och föraren jag bytte av hade inte haft några problem från norska gränsen och nedåt.

Läs mer

Nostalgivarningen!

I samband med förestående flytt sker det en mer än välbehövlig rensning av gamla lådor som parkerat på förrådet i fler år än jag helst erkänner. Bland dessa lådor gör man dock ett och annat litet fynd, som detta!

Command & Conquer

Command & Conquer – The First Decade

Hur mycket nostalgi är inte det här!?

Läs mer

Flyttkaoset…

Eftersom det vankas flytt så vankas det därmed än fler inlägg i ämnet flytt. Precis så som häromdagen och hyllningen till återbrukandet. Helgen har fortsatt i det tecknet, mycket tack vare en fortsatt och allmänt pågående rensning bland gamla förrådslådor.

Flyttkaos ala 170318

Detta är väl närmast mest en före-bild i dagsläget. Det ser så mycket värre ut efter en helg med rensande och gallrande. Antalet svarta sopsäckar har förökat sig betydligt och så även antalet flyttkartonger. Inte någon direkt nypackad dock…

Längtan efter att flytten skall vara över är precis sådär stark som den bara kan bli och så även längtan efter att kaoset skall försvinna.

Det tar mer på krafterna än man kan tro att leva i ett fullständigt kaos utav flyttkartonger och skräp än man någonsin kan ana…

Snart är det över. Snart. Intalar jag mig.

Återbruka mera!

I samband med stundande flytt, vilken vi verkligen borde börja packa för, så kör vi lite allmänt genomgående rensning utav kök och andra ytor här hemma, som sig bör.

Saker som vi verkligen inte vill flytta med oss till det nya hemmet men som ändå har ett fortsatt värde har vi antingen sålt av med relativt gott resultat och nu även börjat skänka bort i en av alla dessa ”Bortskänkes xxx”-grupper som existerar på Facebook.

Just denna form av återbruk är fruktansvärt smidig på alla tänkbara sätt och vis samt även en av de sakerna som jag faktiskt gillar med just Facebook numera. Upp med en bild, tillhörande förklaring och för det mesta så säger det bara vips så blir man av med saker inom en eller ett par timmar!

Läs mer

Obeslutsamhet

Ibland är det lite mer intressant än andra dagar att jobba på järnvägen, exempelvis som när signalsystemet får sig en knäpp och blir en smula obeslutsamt. Exempelvis som häromdagen i Älvängen…

Personligen är jag mer av ett fan utav gröna signaler rakt av men den här och två andra var lite osäkra sådär. Flexade till det hela en smula så att säga.

En utav signalerna visste jag om i hyfsat god tid. En annan fick jag reda på strax innan och en upptäckte jag helt på egen hand. Samtliga hanterades dock utan besvär och till Göteborg kom vi ändå på tid.

Lite krydda i vardagen sådär…

Pajdag

Idag är det tisdagen den 14/3 och som alla vet, pajdagen, dagen Pi! Alltså 3.14159265359 och så vidare…

Nördigt så det räcker och blir över helt enkelt.

Vad gör man då bäst den här pajdagen, bortsett från att äta just paj då kanske? Jo, givetvis roar man sig kungligt med den Raspberry Pi 3 som inhandlades här för någon vecka sedan. Ni vet den som jag unboxade och hade mig med.

Raspberry Pi 3

Läs mer

Rund är också en form!

Och inte bara en form utan mer den formen som mobilskärmar verkar gå mot. Åtminstone om man får tro på att LG startar en trend med sin nya G6 då det vill säga.

LG G6

Förra året (och fjolåret) var mer om skärmar som rundade själva telefonens kropp, S6 Edge och S7 Edge samt den explosiva succén Note 7 från Samsung. I år tycks skärmen inte bara vara rundad runt telefonens hörn utav även i skärmens alla fyra hörn. Om ni förstår vad jag menar?

Läs mer

De två!

Som nämnt häromdagen så finns det alltså två primära kandidater för att ersätta vår BMW 116i som familjebil. Ett uppdrag den nyss nämnda sköter med bravur även om det inte riktigt ligger i dess primärt tilltänkta användningsområde.

Frontbelysning

Bland alla de provkörningar jag ägnat senaste året så har alltså två huvudkandidater valts ut och skall nu genomgå nästa omgång där en närmare granskning utav ekonomin kring dem skall ske. Den ene utav dessa två skall dessutom återbesökas ännu en gång då märket bytt återförsäljare sedan första provkörningen förra året.

Vilka är då de två kandidaterna som tävlar om vår gunst?

Läs mer

Information i överflöd

Mycket kan man säga om järnvägens informationsflöde och oftast finns det åtminstone en positiv vilja om att göra något bra bakom det hela. Ibland undrar man dock lite mer än vanligt. Man undrar vart information fastnar?

Detta handlar nu då mer om intern information än vad som publiceras utåt, till kunder, till resenärer. Ändå kan det vara högst relevant även för resenärerna att åtminstone personalen på tågen vet något om det hela, eftersom förseningar kan komma att uppstå.

Hastighetsnedsättning i körorder

Hastighetsnedsättning i lokförarens körorder

Mycket mer informativt än så blir det inte många gånger. Det är begränsad hastighet på en sträcka av 100 meter, från 200 km/h till 40 km/h. Sannolik tidsförlust mellan 3-5 minuter beroende på fordonstyp.

Det enda man får reda på kring varför är ”Infrabegränsning”. Ingen starttid. Ingen teoretisk sluttid. Ingen bakgrundsinformation. Ingenting. Bara frågetecken.

Frustrationen kan bli en smula stor kring nedsättningar likt dessa, nedsättningar som kan få ligga i många månader innan de åtgärdas. Allt utan vidare förklaring bortom ”Infrabegränsning”.

Visst. Jag förstår att man inte kan vara alltför detaljerad i den informationen som presenteras i lokförarens körorder, men lite mer utförligt kanske vore något? En viss ansträngning att förklara varför hastigheten plötsligt skall gå från 200 km/h till 40 km/h?

Här har järnvägen mycket kvar att jobba på. Intern information som potentiellt påverkar resenärerna. Mindre frågetecken och mer utropstecken typ.

Slut på gnällstund…

Pajhelg

Garderobsnörden inom mig har suktat efter detta länge, att få tillfälle att handla en enkortsdator för nörderier på högsta nivå. Inte för att det finns någon direkt plan för varför en sådan behövs men ändå.

Raspberry Pi 3

I helgen så kom då det tillfället jag väntat på och en Raspberry Pi 3 inhandlades under en barnvagnspromenad genom staden. Till det även ett enkelt, vitt chassi för att förvara den i.

Läs mer

Sida 1 av 148

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén